چکیده:
در دهههای اخیر گامهای بلندی برای هماهنگسازی و ایجاد انسجام در زیر سیستمهای منابع انسانی برداشته شده است.یکی از این اقدامات،حرکت به سمت طراحی و تدوین الگوهای قابلیت به عنوان مبنای توسعه کارکنان و مبنای هماهنگی میان واحدهای آموزش،برنامهریزی نیروی انسانی،تامین و سایر بخشها و زیر سیستمهای مدیریت منابع انسانی است.این پژوهش با هدف طراحی و تدوین چارچوبی منسجم و بومی برای شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.به دلیل ماهیت و سابقه تاریخی خاص شرکت ملی نفت ایران و نظر به حاکمیت چند ساله سیستمهای مدیریتی خاص در این شرکت،بکار بردن و استفاده از الگوها و مدلهای آزمون شده پاسخگوی نیاز منابع انسانی شرکت نبود.از اینرو برای طراحی مدل بومی شرکت،پژوهشی زمینهیابی برای کشف ذهنیتها و استفاده از این ذهنیتها در خلق مدل قابلیتها انجام شده است.براساس نتایج زمینهیابی که توسط گروه پژوهش انجام گردید،مدل قابلیتها با 5 محور و 91 قابلیت شکل گرفت.پس از طراحی مدل برای تائید اعتبار و روایی مدل 47 پرسشنامه توسط سرپرستان مختلف تکمیل گردید که نتایج تحلیل این پرسشنامهها محورهای مدل و قابلیتهای موجود در آن را تائید میکرد.براساس نتایج تحلیل محور بهبود فرایندها مهمترین محور در این مدل و محور منابع انسانی کمترین اهمیت را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
"چارچوبی منسجم و بومی برای شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.
تکمیل گردید که نتایج تحلیل این پرسشنامهها محورهای مدل و قابلیتهای موجود
این مدل و محور منابع انسانی کمترین اهمیت را به خود اختصاص داده است.
تعریف مرتبطتری که در میان متخصصان منابع انسانی در محیط شرکتی به صورت گسترده مورد پذیرش است،عبارت است از"ویژگی اساسی یک شخص
آمار توصیفی سوالهای ارزیابی کلی اعتبار اجزای مدل بیانگر آن است که این
تناسب قابلیتها نیز بیانگر آن است که تمام قابلیتهای برنامهریزی مناسب ارزیابی
درصد فراوانی تناسب قابلیتها نیز بیانگر آن است که تمام قابلیتهای راهبری مناسب ارزیابی شدهاند.
جدول 5 آمار توصیفی قابلیتهای محور منابع انسانی را به ترتیب اولویت برحسب
بیشترین میانگین و کمترین ضریب پراکندگی از نظر سرپرستان است.
درصد فراوانی تناسب قابلیتها نیز بیانگر آن است که تمام قابلیتهای منابع انسانی
قابلیتها نیز بیانگر آن است که تمام قابلیتهای مدیریت منابع مناسب ارزیابی
درصد فراوانی تناسب قابلیتها نیز بیانگر آن است که تمام قابلیتهای بهبود فرایندها
میانگین قابلیتهای محور بهبود فرایند خ)بررسی کلی محورهای پنجگانه مدلهای قابلیت
مدیریت منابع دارای کمترین میانگین و بیشترین ضریب پراکندگی است(شکل 8).
این پژوهش با هدف تدوین و طراحی مدل قابلیتهای کارکنان شرکت ملی
نفت ایران و آزمون اعتبار مدل به وسیله سرپرستان انجام شده است.
آمار توصیفی شاخصها به تفکیک محورهای پنچگانه و ابعاد قابلیت نیز نشان داد که تمام شاخصها دارای میانگین بزرگتر از 3
آمار توصیفی محورهای پنچگانه و ابعاد قابلیت نیز نشان داد همه این محورها و
سازمان را براساس مدل قابلیت استخراج شده طراحی نماید تا به همراستایی اهداف"