چکیده:
بررسی و تفسیر عقاید،باورهای عامیانه و آداب و رسوم اجتماعی هر دوره،نه تنها قسمتهایی از فرهنگ دیرین آن سرزمین را مشخص میکند بلکه بسیاری از زاوایای مبهم آثار ادبی را نیز روشن مینماید.اسدی توسی با استفاده از تواناییهای علمی و ادبی خود و همچنین آگاهی از ادبیات عامیانهء پیش از خود و تلفیق آن با فرهنگ اسلامی،نوعی از فرهنگ عامیانهء ایرانی-اسلامی را در گرشاسپنامه به تصویر کشیده- است،که در این تحقیق به مواردی از آن اشاره میشود.
این پژوهش در چهار فصل،تهیه و تنظیم شده که عبارت است از:
1-عقاید و باورهای عامیانه،
2-عقاید دینی و مذهبی،
3-آداب و رسوم زندگی و آیین جنگ و دربار،
4-داستانها و افسانهها.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش در چهار فصل،تهیه و تنظیم شده که عبارت است از:
با توجه به اینکه سرزمین ایران مهد فرهنگهای بسیاری بوده است و اقوام مختلفی
مدون و کاملی که در این زمینه صورت بگیرد بسیار کم است و میتوان گفت این
فرهنگ عامیانهء آن مردم است و در این میان،آثار قدیمیتر و معروفتر بیشتر قابلیت
در این تحقیق سعی شده است که گوشهای از این اعتقادات و آداب و رسوم را
در این مورد،این تحقیق در چهار فصل طبقهبندی و ارائه میشود که عبارت است از:
انسان از حیوان او شریفتر است که چندین چیز با آدمی تشبه کرد یکی به بالای
نمونههایی از اعتقادات آنها در آثار ادبی هر دورهای آمده است که از این لحاظ
گرشاسپنامه یکی از متنوعترین این منابع است.
براساس گرشاسپنامه،قبر حضرت آدم نیز در هندوستان قرار دارد که گرشاسپ آن
در گرشاسپنامه نیز اضافاتی به آن افزوده شده است که منبع اصلی آن مشخص نیست
مکه است که خبر داده شده بود که در آینده آخرین پیامبر(حضرت محمد ص)آن را
این قسمت بیشتر به بررسی آداب و رسوم و زندگی مردم و همچنین آیین جنگ و دربار
آیین زندگی در اینجا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
داشته است،گرشاسپنامه نیز از این حیث دارای داستانها و افسانههای بسیاری است که
با توجه به حجم کار تنها به نمونههایی از آن اشاره شده است.
از جانوری گرفته شده و چون دیدهاند این ماده از آتش آسیب نمیبیند گفتهاند سپس
جانوری هم که این ماده از آن گرفته شده در مقابل آتش مصونیت دارد."