چکیده:
داد:از میان عوامل سازمانی و اداری،عامل«وجود قوانین و مقررات جامع برای حمایت اصولی و مستمر از پژوهشهای انجام شده»،و از میان عوامل امکاناتی و مالی عامل«افزایش میزان حق التحقیق متناسب با حق التدریس در آموزش و پرورش»و از میان عوامل حرفهای و تخصصی،عامل«آشنایی پژوهشگران تربیت بدنی آموزش و پرورش با چگونگی استفاده از امکانات پژوهشی،اطلاعرسانی و آزمایشگاهی»و بالاخره از میان عوامل فردی و اجتماعی،عامل«تربیت پژوهشگران ماهر تربیت بدنی در دانشگاههای کشور»،مؤثرترین عوامل توسعه فعالیتهای پژوهشی در تربیت بدنی آموزش و پرورش به شمار میآیند. هدف این پژوهش،شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه پژوهش در تربیت بدنی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.جامعه این تحقیق را همه کارشناسان ارشد تربیت بدنی شاغل و استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که طبق آمار سال تحصیلی 1386 تعداد آنها 546 نفر است،تشکیل میدهد.از این تعداد،350 نفر(64 درصد)به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند.تحقیق حاضر از نوع توصیفی است و اطلاعات آن به صورت میدانی جمعآوری شده است. برای جمعآوری اطلاعات لازم،از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه بهره گرفتیم.اطلاعات اولیه برای تهیه ساختار پرسشنامه،به روش دلفی جمعآوری شد و سپس سؤالهای آن مورد تحلیل عوامل(از نوع مؤلفههای اصلی)و آزمونهای مربوطه قرار گرفت. پژوهش حاضر برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده کرد که حاصل آن برای کل پرسشنامه 0/88 به دست آمد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی و روشهای آمار توصیفی مانند محاسبه فراوانی،درصد،میانگین و انحراف معیار استفاده کردیم.یافتههای مهم این تحقیق نشان
خلاصه ماشینی:
"مطالعه و بررسی پژوهشهای در ارتباط با عوامل مؤثر بر توسعه و رفع موانع فعالیتهای پژوهشی در کشور از سال 5431 تاکنون،نشان میدهد بیشترین عواملی که به آن اشاره شده بود، عبارتند از:اختصاص بودجه کافی به امور پژوهشی(اسدی،2831؛ساعی ارسی،5731؛ طایفی،0831؛قره خانلو،9731؛مفیدی،3731؛مهدیانی،1831؛هاشمیاننژاد، 4731)،همکاری و هماهنگی میان گروهها،واحدها،دانشگاهها و وزارتخانهها(اسدی،2831؛ ساعی ارسی،5731؛صادقی،0731؛کردی،برجسته،شریفنژاد،1831)،تدوین قوانین و مقررات جامع برای حمایت اصولی و مستمر از پژوهشگران و پژوهشگران انجام شده(اسدی، 2831؛فرخی،6731؛کاردان،5731)،توجه مسئولین به موضوع پژوهش(فرخی،6731؛ نشریه رسالت،2831)،آشنایی کافی اساتید دانشگاهها با روشهای تحقیق علمی(عبد الهی، 3831؛فرخی،6731؛مفیدی،3731)،تراکم نداشتن ساعات تدریس اساتید دانشگاه به منظور ایجاد فرصت کافی برای فعالیتهای پژوهشی(صادقی،0731؛فرخی،6731؛کاردان، 5731؛لهساییزاده،5731؛مجله سخن،5431؛مفیدی،3731)،حل مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی پژوهشگران(صادقی،0731؛نوروزی،5731).
قره خانلو در سال 9731 در تحقیقی با عنوان«شناسایی موانع و مشکلات پژوهش در تربیت بدین و علوم ورزشی دانشگاههای کشور»،عوامل بازدارنده بسیار مؤثر در توسعه پژوهش را از دیدگاه اعضای هیئت علمی تربیت بدنی دانشگاهها چنین اولویتبندی میکند: گرایش اساتید به سوی فعالیتهای پر درآمد به جای پژوهش به علت تنگناهای اقتصادی، پایین بودن سهم پژوهش در بودجه ورزش کشور،فراهم نبودن تسهیلات لازم برای شرکت اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی در همایشهای بین المللی،کمبود تعداد مراکز پژوهشی اختصاصی تربیت بدنی در کشور،کمتر توجه کردن مدیران تربیت بدنی به موضوع پژوهش به علت بهره نگرفتن از متخصصان تربیت بدنی در مدیریت ورزش کشور(قره خانلو،9731،ص 48).
قره خانلو(9731)با بررسی موانع و مشکلات پژوهش در دانشگاههای دولتی به این نتیجه رسید که توجه اندک به دروس آزمایشگاه و روش تحقیق در دورههای تحصیلات تکمیلی و تربیت نشدن پژوهشگران ماهر در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاهها،دو عامل بازدارنده مؤثر بر توسعه فعالیتهای پژوهشی تربیت بدنی بوده است."