چکیده:
کتاب«زنان در بازار کار ایران»طی دو بخش نظری و تجربی، منظری به طرح مسایل زنان میگشاید.در بخش اول ضمن طرح تئوریهای نئوکلاسیک، تجزیه شدن بازار کار و جنسیت، مسئله نابرابری زنان و مردان در بازار کار بررسی میشود.در بخش دوم موانع اشتغال زنان در ایران به عواملی مانند آموزش و پرورش رسمی، قوانین ناظر بر امور خانواده و اشتغال و نیز موانع اقتصادی-اجتماعی نسبت داده میشود.نویسنده با مروری بر وضعیت زنان کارگر، روستایی و عشایر و خانهدار، زمینههای مساعد قانونی، افزایش نرخ تورم و زمینههای مساعد بینالمللی را عرصههایی برای افزایش سطح اشتغال زنان میداند.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که سازمان کار در بخشهای جدید کشورهای در حال توسعه، مشابه کشورهای توسعه دولتها میتوانند نه تنها با نظارت بر نظام آموزش و پرورش و آموزش حرفهای بلکه با استفاده از وسایل ارتباط جمعی و سیاستهای استخدام زنان، نقش مهمی در اعمال برابری جنسیتی در اشتغال ایفا کنندرفع محدودیتهای شغلی زنان موکول به آن است که روح دموکراسی و آزادیخواهی نیز در کالبد این جوامع دمیده شود و فرصتهایی برای مبارزات سیاسی و حزبی و انتخاباتی فراهم آیدیافته عمل میکند، این الگو برای تبیین بخشی از مسایل این کشورها مناسب به نظر میرسد و خصوصا جنبههایی از این بخش از جمله ساعت و محل کار، قوانین حمایتی و سازمانهای کارگری و تأثیرات آنها در کشورهای مذکور به بحث گذاشته میشود و ظاهرا این الگو و پیشرفت در آن توصیه میشود.
نهایتا کسب و انتشار اطلاعات بیشتر در مورد رفتار حرفهای زنان مهارتها و چگونگی مشارکت آنان در تأمین معاش خانواده ممکن است باور به هوش پایینتر زنان، و نابرابری مردان و زنان از لحاظ قوای بدنی و فکری مسئلهای است که حتی در میان بسیاری از زنان نیز رسوخ کرده استتبعیض جنسیتی در قالب تفسیرهای خودسرانه از قوانین یا درج آگهیهای استخدامی تبعیضآمیز نمونهای از موانع اقتصادی-اجتماعی استمنجر شود به پایان یافتن اسطورههای مختلف و برداشتهای کلیشهای که موقعیت زنها در بازار کار را به خطر میاندازد."