Skip to main content
فهرست مقالات

بازار سیاه نقد (مردم نگاری فرهنگ نقد علوم اجتماعی در ایران)

نویسنده: ؛

شهريور و مهر 1380 - شماره 47 و 48 (10 صفحه - از 33 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : زیستن در فرهنگ نقد ،مشارکت در نقد ،استاد دانشگاه ،آموزش انتقادی ،نقد در ایران ،هویت‌بخش اجتماعات ،اعضاء اجتماع علمی ،انتقادی و پرورش تفکر ،نوشتن در ایران ،علوم اجتماعی ایران ،اعتبار علمی ،نقد نوشتن ،ویژگی‌های فرهنگ ،تحصیل‌کردگان علوم اجتماعی ،فرهنگ نقد ،فرهنگ نقد در اجتماع ،نقد در اجتماع علمی ،اجتماع علمی ،نقد در اجتماع ،علوم اجتماعی در ایران ،اجتماع علم ،علوم اجتماعی ،انتقادی ،تفکر انتقادی ،منتقد ،نوشتن ،اجتماع علمی ایران ،ویژگی‌های فرهنگ نقد ،اجتماع علوم اجتماعی ،دانشگاهی

این مقاله ابتدا فرهنگ نقد را به منزله یک مفهوم تحلیلی تعریف می‌کند و پس از آن به برررسی ویژگی‌های فرهنگ نقد در اجتماع علمی می‌پردازد.فرهنگ نقد، جزء ساختاری و هویت‌بخش اجتماعات علمی است و مشارکت در نقد، برای کلیه اعضا الزامی است.نقد علمی بر پایه مبانی عقلانی و منطق صورت می‌گیرد و نه با اتکا به مرجعیت و قدرت.همچنین در اجتماع علمی7نقد، تابع نظم دموکراتیک است.منتقد باید بپذیرد که طرف مورد انتقاد او می‌تواند به چالش با او برخاسته، از خود دفاع کند. در بخش سوم مقاله، فرهنگ نقد در اجتماع علمی ایران بررسی شده است. در ایران سطح مشارکت در نقد بسیار نازل است و غالبا هم به صورت خصوصی، پنهانی و غیررسمی صورت می‌گیرد.از جمله توجیهاتی که برای نقد پنهان ذکر می‌شود.حفظ حرمت دیگران، احترام به دوستی و همکاری، پرهیز از به مخاطره افکندن خود و تلاش برای حفظ منافع است.آموزش انتقادی و پرورش تفکر پویا و انتقادی از همان ابتدای دوران کودکی و در مدرسه می‌تواند راهکار مؤثری برای توسعه فرهنگ نقد در سطوح بالاتر باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.