Skip to main content
فهرست مقالات

رقابت در اجتماع علمی و تمایز پذیری رشته ای در دانش

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"دانشمندان به شیوه‌های مختلف بر همکاران خود تاثیر می‌گذارند ولی هاگستروم عمدتا به آن دسته از تاثیرات‌ بر رفتار همکاران می‌پردازد که از لحاظ هنجاری برای دانشمندان اهمیت دارد هاگستروم در مطالعه خود شش نوع از«رفتارهای‌ ارتباطی»را بررسی می‌کند7: 1-مشارکت در فعالیت‌های انجمن‌های علمی و گروه‌های مشابه 2-ارتباطات برون‌بخشی(بیرون گروه آموزشی) 3-بهره‌وری 4-جوایز و نشان‌های خاص 5-ارتباطات درون‌بخشی(گروه آموزشی) 6-تعداد دانشجویان نویسنده وضعیت رشته‌های مختلف علمی را براساس این سنجه‌ها مقایسه می‌کند. هاگستروم در کار خود در عین‌ کاربرد ایده‌های مرتونی در باب ساختار هنجاری علم،از آنها فراتر می‌رود و به این موضوع می‌پردازد که«تمایزپذیری‌ رشته‌های علمی( Differentiation of Disciplines )» چگونه تحت تاثیر فرایندهای رقابت،کنترل و انحراف از هنجارهای روش‌شناختی و نظری علم رخ می‌دهد و ویژگی‌های معرفت علمی،صرفنظر از فشارهای‌ اجتماعی نافذ بر این فرآیند،چگونه به تغییرات‌ معرفت‌شناختی می‌انجامد و چگونه علم در فرآیند زنده و پویای رقابت و فعالیت رشد می‌کند و به جلو می‌رود12."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.