Skip to main content
فهرست مقالات

متن و فرامین در ادبیات

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 1 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : رمان، ادبی، متن، ادبیت، زبان، فرامتنی، ادبیات، نوشتار، خواننده، ارجاع

«ادبیت»اثر فراتر از جنبه‌های«ادبیاتی»است و نهایتا حرکت«فرامتنی»بیشتر از خود متن اهمیت پیدا می‌کند.در این جریان هدف از کاربرد زبان صرفا توجیه‌ خود زبان می‌باشد و خوانندهء این نوع آثار به کمک«اصطلاح محوری»رمز و رموز و مکانیزمهای موجود در آن را کشف می‌کند.قع می‌شود. جریان ادبی دوم حالت«درون زبانی»یا«خود ارجاعی»دارد و جنبهء

خلاصه ماشینی:

"در این‌ نوع رمانها زبان و نوشتار کاملا در خدمت داستانها و ماجراهای شیرین و جذاب‌ است و خلاقیت و پویایی خود زبان یا نوشتار و به تعبیت از آن متن مد نظر واقع‌ نمی‌شود و برای درک این گونه رمانها و آثار ادبی خواننده با خواندن متن یا نوشتار مرجع و مصداق آن را در دنیای بیرون برای خود می‌سازد و معنی و مفهوم آن به راحتی برای وی قابل فهم است. به عبارت دیگر چنین می‌توان گفت که‌ تقریبا اکثر واژگان موجود در بند مذکور حامل معنا و مفهومی است که دنیای‌ بیرون را تفسیر می‌کنند و کاربرد زبان در آنها جز برای برقراری ارتباط بین متن‌ از یک طرف و معنا و مصداق از طرف دیگر،چیز دیگری نمی‌تواند باشد. از میان نویسندگان نهضت«رمان نو»،-که جملگی به اهمیت نوشتار تأکید می‌کنند،چرا که این مسئله خود یکی از اصول این نهضت محسوب‌ می‌شود-می‌توان به آثار ناتالی ساروت‌ (Nathalie Sarraute) و ژان ریکارد و (Jean Ricardou) اشاره کرد زیرا در این آثار ادبیت اثر و جنبه فرامتنی آن‌ بسیار برجسته‌تر از ادبیات(در معنای‌ poetique )می‌باشد. به لحاظ خصیصه‌های نو آن(البته ما خوانندگان به هیچ وجه آن خصیصه‌ها را نخواهیم شناخت چرا که‌ نویسنده آن را برای ما آشکار نساخته است و چنانچه از انها صحبت به میان‌ می‌آورد،رمان از حالت ادبیت خارج و به ادبیات نزدیک می‌شود)در محافل‌ علمی همواره از این کتاب بحث و گفتگو می‌شود،منتقدان زیادی له یا علیه این‌ اثر موضع‌گیری می‌کنند و با بهانه قرار دادن کوچکترین مسئله‌ای سر صحبت را باز می‌کنند و پای این کتاب را به میان می‌کشند و باز به بحث می‌پردازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.