Skip to main content
فهرست مقالات

گناه اولیه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (34 صفحه - از 135 تا 168)

کلیدواژه ها : نجات ،فساد ،گناه اولیه ،غسل تعمید ،نافرمانی ،مرگ روح‌

کلید واژه های ماشینی : گناه ،مسیح ،گناه اولیه ،آموزة گناه اولیه ،آموزه ،آدم ،پولس ،مسیحیت ،انسان ،آلودگی ،پلاگیوس ،خدا ،مرگ ،آگوستین ،پلاگیوس ماهیت گناه آلوده انسان ،گناه اول ،ماهیت ،مخالفان ،فساد ،خداوند ،روح ،گناه آدم ،گناهکار ،پلاگیوس آموزة گناه اولیه ،آلوده ،آگوستین و پلاگیوس آموزة گناه ،Original Sin ،ماهیت انسان ،پلاگیوس متفکرهم عصر آگوستین ،فساد اخلاقی

آموزة گناه اولیه جزو آموزه‌های رسمی مسیحیت و مورد تأیید کلیسای کاتولیک است که کالون و لوتر، سردمداران نهضت اصلاح، نیز بر آن صحه و تأکید گذاشته‌اند. مفاد اصلی این آموزه آلودگی نوع انسان است. این آموزه توجیهی برای ایدة نجات‌بخشی مسیح است.برای ایدة نجات بخشی مسیح، حامیان آمـوزه در حمایت از آن به کتاب مقدس و به ویژه نوشته‌های پولس رسـول استناد مـی‌کنند. بزرگترین پشتیبان و معمار این آموزه قدیس آگوستین (قرن چهاردهم میلادی) است، اما از همان اوائل مخالفان، این ایده را غیرمعقول و غیر قابل دفاع دانسته و آن را مورد هجوم قرار می‌دادند. شاخص‌ترین مخالف آن پلاگیوس متفکرهم عصر آگوستین است. پس از وی نیز مخالفتها ادامه داشته و در عصر جدید دامنة این مخالفتها گسترش بیشتری یافته است؛ اما دستگاه مسیحیت طی شوراهای مکرر و متعددی مثل شورای کارتاژ، شورای اورانژ و شورای ترنت، پیوسته آموزه را مورد تأکید قرار داده و مخالفان را به ارتداد و انحراف محکوم نموده است. این مقاله فرایند شکل‌گیری آرای مخالفان و موافقان و سیر تاریخی آموزه را پی می‌گیرد، تا بستری برای پژوهشهای تخصصی در این زمینه فراهم سازد.

خلاصه ماشینی:

"مضمون آموزه به طور فشرده این است که: الف) آدم قبل از سرپیچی از فرمان الوهی، در بهشت عدن زندگی خوش و بهجت‌آمیزی داشت؛ ب) اما با نافرمانی به گناه آلوده شد؛ ج) به خاطر این گناه رابطه صمیمی‌اش با خداوند از دست رفت، از بهشت رانده شد و به مرگ و رنج و محنت محکوم گشت؛ د) وقتی آدم گناه کرد ماهیت انسان خراب شد به طوری که اینک همة انسانها با ماهیتی گناه‌آلود به دنیا می‌آیند و نسل آدم همه وارث این گناه‌اند، یعنی وقتی آدم گناه کرد نژاد انسان همه در او گناه کردند؛ خواست آدم خواست نژاد بود؛ هـ) این ماهیت گناه‌آلود، سرچشمه و علت مستقیم همة گناهان انسان است، یعنی انسان بالطبع گناه می‌کند و چاره‌ای جز این ندارد؛ و) به خاطر تخلف آدم، انسانها همه گناهکار و آلوده‌اند و مشمول خشم و لعن و مستحق کیفر هستند، مرگ و رنجی که ما انسانها به آن دچاریم مجازات همین گناه اولیه است؛ ز) حتی اطفال جدیدالولاده وقتی چشم خود را باز می‌کنند مشمول لعن و خشم خدایند، گناهکارند و از همان لحظة تولد مستحق مجازات؛ ح) خداوند از طریق عیسی مسیح، خدای پسر، تصمیم گرفت انسان را از این وضعیت گناه‌آلود نجات دهد؛ پس مسیح بر دار شد تا کفارة این گناه باشد. در مورد دلیل اول می‌گویند مستند آگوستین ترجمة لاتین بوده است، بعدها معلوم شده که در ترجمه دقت کافی صورت نگرفته است؛ کلمة به کار رفته توسط پولس eph''''hoاست، آگوستین این کلمه را در او معنا کرده و مرجع ضمیر را آدم گرفته؛ لذا برداشت کرده است که پولس می‌گوید مرگ به همة انسانها سرایت کرد چون همه در آدم گناه کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.