چکیده:
در بخش نخست مقاله،دیدگاه ملا صدرا دربارهء نفس و نیز نتایج فلسفی-سیاسی آن تبیین گردید.در آنجا اشاره شد که از نظر وی،نفس در مسیر تحول و شدن مستمر و در حرکت از قوه و استعداد به سمت فعلیت و تجرد تام میباشد و وصول به غایت کمالی انسان از مجرای«بودن در جامعه»ممکن میگردد.
نظریهء اصالت وجود،حرکت جوهری نفس و امکان تعالی نفس،مبنای فراطبیعی حیات جمعی معقول و معنوی را با نظر به ساحتهای گوناگون نفس،فراهم ساخته است.در این شماره،مبانی تعالی نفس از دیدگاه ملاصدرا و آثار و نتایج فلسفی- سیاسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"او بر اساس حرکت جوهری ه بر اصالت وجود،ابتنا یافته است حکمت عملی را تدبیر
از نظر ملا صدرا،انسان با اراده و خواست خود،هویت خود و جامعهء خویش را میسازد و با حرکت از نفس جزئی که بر اساس حسن اختیار و انتخاب انسانی است،برای
این همان شقاوتی است که نتیجهء غفلت از خود میباشد و اغلب
وجود در میان انسانها کسی است که از برترین نوع و سطح شناخت برخوردار باشد.
ذاتی از طریق عقل نظری داشته باشد و نیز مستعد است تا با کمک عقل عملی از آفات
ملا صدرا حکمت عملی خود را با حرکت نفسانی و سلوک معنوی از طریق تهذیب و
چهارم است که فرد سالک،مأموریت مییابد تا مردم را از طریق شریعت الهی و طریقتی
چنین انسانی«ولی الله»و حکیمی است که از حکمت الهی برخوردار بوده،فرستادهء خداوند به سوی خلق و دارای مقام نبوت و رسالت است(ملا صدرا،2831:533).
الهی بار یابند و نیز سفرهایی معنوی برایشان ترسیم کند تا از خانهء نفس خود به سوی رضای پروردگار حرکت نمایند(ملا صدرا،1831(د):024-224).
اجتماعی و شریعت باطن نیز در بردارندهء همهء معارف الهی از جمله معارفی است که به
ملا صدرا امامت را به معنای عام آن مد نظر قرار میدهد و معتقد است که ختم نبوت،
ما در این مقاله نشان دادیم که چگونه ملا صدرا را از مباحث علم النفس خود به
جغرافیای این درک و فهم و نیز حالات و افعال ناشی از آن است که
قیوم،نافی هر گونه اندیشهء سیاسی مبتنی بر استقلال این جهان از عوامل فراطبیعی است و"