Skip to main content
فهرست مقالات

در جستجوی مجمع الجزایر لیوتار

نویسنده:

مترجم:

(24 صفحه - از 61 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : لیوتار ،پارادوکس ،مشاهده ،لومان ،زبان ،توصیف ،ارجاع ،تمایز ،فیزیکی ،سیستم ،طبیعت ،مجمع‌الجزایر لیوتار ،جهان ،نفس ،دعوای ،فلسفه ،تجویزی ،نظری ،جامعه ،کلی ،ذهن ،نظریه ،مفهوم لومانی مشاهده مشاهدات ،اجتماعی ،پارادوکس مشاهده و توصیف سیستم ،مدعی ،پارادوکس خودمرجع ،مفهوم ،عبارت ،کار

خلاصه ماشینی:

"ولی آنچه از نظر مارش گویای بطلان تمام‌عیار پست‌مدرنیسم است به راحتی ممکن است به عقب چرخیده و علیه خود او عمل کند، زیرا مگر ما در کلمات خود مارش شاهد تحقق آشکار آنچه لیوتار differend می‌نامد نیستیم؟ آیا قصد مارش ساکت کردن طرف مقابل، یا دست‌کم وادار ساختن «او» به طرد ارتداد «خویش» و کاربرد زبان صحیح نیست؟ و اگر مارش، به نام عقل، به همان کاری دست می‌زند که لیوتار می‌گوید، آیا او سوءظن اصلی پست‌مدرنیستها نسبت به تروریسم عقل‌گرایی را در حین نفس عمل ابطال پست‌مدرنیسم تأیید نمی‌کند؟ و اگر چنین است، آیا او به نحو خطرناکی به اجرا و انجام تناقضی نزدیک نمی‌شود که، بنا به معیارهای خود وی، می‌تواند چنان تعبیر شود که مارش، و ایضا کل «اجتماع فلسفی» را محکوم به سکوت سازد؟ با توجه به چنین نتیجه‌ای، آیا ناقد پست‌مدرنیست آرای مارش محق نخواهد بود که سر و وضع خود را مرتب کند و با لحنی از خودراضی بگوید «این به آن در!» ولی حاصل این کار چیست و ما را به کجا می‌رساند؟ به گورستان فلسفه؟ به زباله‌دان تناقضهای مستعمل؟ مجمع‌الجزایر لیوتار را می‌توان عکسی لحظه‌ای دانست که تصویر فرد پست‌مدرنیست را در حین انجام عمل متناقض خویش ثبت می‌کند. اگر دعوی مطرح‌شده از سوی اسپنسر براون و دیگران درست باشد ــ یعنی این دعوی که هر مشاهده‌ای دست‌کم به طور ضمنی یا جنبی متضمن جنبه‌هایی از مشاهده نفس است، و از این رو به خود «دروغ» می‌گوید و «همواره از برخی جهات از چشم خود پنهان می‌ماند» ــ چگونه می‌توان این دعوی را، که خود متکی بر مشاهده است، مطرح کرد؟ مشاهده چگونه می‌تواند مدعی مرجعیت باشد، درحالی‌که مشاهده‌کاشف (یا فقط کاشف) امور مشاهده‌پذیر نیست، بلکه آنها را، از طریق ایجاد تمایز صوری میان مشاهده‌گر و مورد مشاهده، خلق می‌کند؟ آیا تحت چنین شرایطی وجود چیزی که بتوان آن را کلیت نامید هنوز ممکن است؟ اگرچه مسأله ارجاع به خود فقط در قرن بیستم توسط علوم به یک مضمون مشخص بدل گشته است،15 اما معضل حلقوی بودن، معضل اصلی تلاش کل مدرنیته برای کشف مبانی خویش است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.