Skip to main content
فهرست مقالات

مارسل پروست و نشانه ها

نویسنده:

(10 صفحه - از 321 تا 330)

کلید واژه های ماشینی : نشانه‌های ،پروست ،رمان ،تأویل ،هنر ،عشق ،حقیقت ،مادی ،راوی ،جهان ،خواننده ،پروست و نشانه‌ها ،مارسل پروست ،واقعیت ،زمان ،حافظه ،ورطه‌ای ،سرخوشی ،وحدت ،Proust Marcel ،جستجوی زمان از دست ،کتاب ،رمان پروست ،نشانه‌های سرخوشی ،وحدت رمان بر بستر حافظه ،نشانه‌های رمان پروست ،نوعی تأویل بیخودانه جهان ،تلمذ ،اندیشه ،نشانه‌های عشق

خلاصه ماشینی:

"پس این نوشته نهایتا نمی‌تواند بیش از یک پیشنهاد باشد، اما پیشنهادی که امیدوار است بر مبنای داده‌های معین و مرتبط شکل گرفته باشد تا مگر بتواند ارتباط میان نویسنده و خواننده را ممکن سازد. حافظه هر قدر اهمیت داشته باشد نمی‌تواند چیزی بیش از ابزار تلاش راوی برای راه‌بردن به حقیقت امور باشد، چرا که هم هدف و هم مبنای این تلاش، آن را بیرون از حافظه قرار می‌دهد و چنین است که در جستجو ... از این‌رو کار پروست، نه بر آفتابی‌کردن خاطرات، که بر تأمل در نشانه‌ها بنا شده است و نهایتا بستری از نشانه‌هاست که وحدت این رمان را در عین کثرت شکل می‌دهد. پروست در کتاب سوم می‌نویسد: «طبیعت مادلن کوچولو، کومبره را به‌یادم آورد، اما چرا با دیدن کومبره در چنان خوشی عظیمی غوطه می‌خوردم که سردی مرگ به‌یادم می‌آمد؟»12 حال تنها بیان یک نکته باقی می‌ماند: وقتی خواننده به پایان رمان می‌رسد ــ اگر برسد ــ درمی‌یابد که معنای مادی همواره تجسم نوعی جوهر آرمانی است و بدون آن وجود ندارد. اگر حقیقت را امری موهوم در آن پس‌پشتها نپنداریم، آیا به‌راستی چیزی بیش از همین دیالکتیک مدام، تأمل‌برانگیز و تأثربار میان دغدغه و تفکر خواهد بود؟ و این نگاه، جان کلام پروست را آشکار می‌سازد: «حقیقت یعنی آفرینش. »17 می‌اندیشم که پروست می‌توانست دایره مجازات را گسترده‌تر کند و خطاب به خواننده رمانش بنویسد: «خواننده عزیز، اگر همچنان بر آن هستی که از این نشانه‌های نامعهود، روایتی معهود به دست دهی، تو نیز کیفر می‌بینی، یعنی از روشنی حقیقت محروم می‌مانی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.