Skip to main content
فهرست مقالات

مارسل پروست و نشانه ها

نویسنده:

(10 صفحه - از 321 تا 330)

کلید واژه های ماشینی : نشانه‌های، پروست، رمان، تأویل، هنر، عشق، حقیقت، مادی، راوی، جهان

خلاصه ماشینی: "پس این نوشته نهایتا نمی‌تواند بیش از یک پیشنهاد باشد، اما پیشنهادی که امیدوار است بر مبنای داده‌های معین و مرتبط شکل گرفته باشد تا مگر بتواند ارتباط میان نویسنده و خواننده را ممکن سازد. حافظه هر قدر اهمیت داشته باشد نمی‌تواند چیزی بیش از ابزار تلاش راوی برای راه‌بردن به حقیقت امور باشد، چرا که هم هدف و هم مبنای این تلاش، آن را بیرون از حافظه قرار می‌دهد و چنین است که در جستجو ... از این‌رو کار پروست، نه بر آفتابی‌کردن خاطرات، که بر تأمل در نشانه‌ها بنا شده است و نهایتا بستری از نشانه‌هاست که وحدت این رمان را در عین کثرت شکل می‌دهد. پروست در کتاب سوم می‌نویسد: «طبیعت مادلن کوچولو، کومبره را به‌یادم آورد، اما چرا با دیدن کومبره در چنان خوشی عظیمی غوطه می‌خوردم که سردی مرگ به‌یادم می‌آمد؟»12 حال تنها بیان یک نکته باقی می‌ماند: وقتی خواننده به پایان رمان می‌رسد ــ اگر برسد ــ درمی‌یابد که معنای مادی همواره تجسم نوعی جوهر آرمانی است و بدون آن وجود ندارد. اگر حقیقت را امری موهوم در آن پس‌پشتها نپنداریم، آیا به‌راستی چیزی بیش از همین دیالکتیک مدام، تأمل‌برانگیز و تأثربار میان دغدغه و تفکر خواهد بود؟ و این نگاه، جان کلام پروست را آشکار می‌سازد: «حقیقت یعنی آفرینش. »17 می‌اندیشم که پروست می‌توانست دایره مجازات را گسترده‌تر کند و خطاب به خواننده رمانش بنویسد: «خواننده عزیز، اگر همچنان بر آن هستی که از این نشانه‌های نامعهود، روایتی معهود به دست دهی، تو نیز کیفر می‌بینی، یعنی از روشنی حقیقت محروم می‌مانی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.