Skip to main content
فهرست مقالات

پست مدرنیسم و معماری

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 247 تا 264)

کلید واژه های ماشینی : معماری، مدرنیسم، مدرن، پست، پست‌مدرن، پست‌مدرنیسم، جنکز، پست‌مدرنیسم و معماری، معماری پست‌مدرن، معماری مدرن

خلاصه ماشینی:

"» ( 20 : LPMA ) در واقع، همان‌طور که هم جنکز و هم ونچوری اشاره کردند، ساختمانهای مدرن هرگز نمی‌توانند از بازی معناهای ضمنی بگریزند، حتی هنگامی که به نظر بیاید این ساختمانها، تمام سمبلیسم یا ارجاعات ممکن را زدوده باشند، زبان مدرنیستی قدرت و کارکردگرایی سرراست نه از واژگان شکلهای مطلق افلاطونی، که از شکلها و مواد و مصالح صنعتی ابتدای قرن، از خطوط راه‌آهن تا سیلوی غلات، ناشی می‌شود که، به عنوان تمثیلات «امر نو» در نظر گرفته می‌شوند. 18 فرمپتون، همانند جنکز، انتزاعی بودن جنبش مدرن را به عنوان چیزی می‌بیند که به برتری بیرحمانه قوه بینایی منتج می‌گردد، که به طور سنتی در غرب ملازم عقلانیت و تسلط معرفت‌شناسانه است، و به همین سبب فرمپتون مدافع «معماری مقاومت» است، معماری‌ای که طیف حواس را وسعت می‌بخشد ــ حواسی که برای «قرائت» ساختمان به کار گرفته می‌شود تا میسر سازد آگاهی از «شدت نور و تاریکی و گرما و سرما، و احساس رطوبت، و رایحه مصالح، و حضور محسوس بنا درست مثل جسمی که تجسد خود را حس می‌کند، و آهنگ رفتن و سکون نسبی تن به هنگام پیمایش کف، و زیر و بم پژواک صدای گامها را». و چنانچه «گذشته‌ای» که به آن بازگشته می‌شود، اتفاقا همان «سنت» مدرنیسم باشد ــ همان‌طور که بسیاری از پست‌مدرنیستها چنین می‌کنند ــ آن‌گاه چگونه باید بدانیم که «نسبت انتقادی»مان با آن سنت فقط تکثیر پنهان آن نیست؟ همه این دلایل بدان معنا نیستند که سودمندی تمایزاتی را نفی کنند که نظریه‌پردازان پست‌مدرن آنها را در معماری به وجود آورده‌اند؛ بلکه مبین آن‌اند که رابطه میان امر کهنه و تصدیق امر نو، هرگز نمی‌تواند مانند آنچه باشد که بسیاری از نظریه‌پردازان به سادگی و با قطعیت آرزو می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.