چکیده:
در این مقاله، از معنی و مفهوم «سید» و «شریف» و کاربرد آنها در سرزمین حجاز و
در تشکیلات امپراتوری عثمانی، و نشانههای سادات و شریفها، و نقابت و مقام
نقیبالاشرافی، چگونگی وظایف و مأموریتهای آنان در دربار عثمانی، همچنین
همراهان و افرادی که در معیت آنان بودهاند، و نحوه واگذاری حجت که علامت و
نشانهای برای سادات بوده، به انضمام اطلاعات متفرقهای درباره آنها و نیز به چند نفر از
افرادی که پس از عزل از مقامات خود، به عنوان نقیبالاشراف انتخاب و منصوب
شدهاند، سخن رفته است، و به چند نفر از شیخ الاسلامها ـ بالاترین مقام مذهبی در
امپراتوری عثمانی ـ که در عین حال مقام نقیبالاشرافی نیز داشتهاند، اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده در این مقاله، از معنی و مفهوم «سید» و «شریف» و کاربرد آنها در سرزمین حجاز و در تشکیلات امپراتوری عثمانی، و نشانههای سادات و شریفها، و نقابت و مقام نقیبالاشرافی، چگونگی وظایف و مأموریتهای آنان در دربار عثمانی، همچنین همراهان و افرادی که در معیت آنان بودهاند، و نحوه واگذاری حجت که علامت و نشانهای برای سادات بوده، به انضمام اطلاعات متفرقهای درباره آنها و نیز به چند نفر از افرادی که پس از عزل از مقامات خود، به عنوان نقیبالاشراف انتخاب و منصوب شدهاند، سخن رفته است، و به چند نفر از شیخ الاسلامها ـ بالاترین مقام مذهبی در امپراتوری عثمانی ـ که در عین حال مقام نقیبالاشرافی نیز داشتهاند، اشاره شده است.
در این خصوص، در نوشتههای دفاتر تشریفات نیمه اول قرن نوزدهم مطالب زیر وجود دارد: در یازدهم ربیعالاول سال 1237 / ششم دسامبر 1821، هنگامی که مقام نقیبالاشرافی به سید ابوالخیر شریفزاده افندی، قاضی سابق استانبول واگذار میگردید، به بابعالی آمده پس از بازرسی در اطاق کاشیکاری شده، و پوشانیدن لباس عرف و پوستین موحدی با راهنمایی متصدی تشریفات از آنجا خارج شده به حضور حضرت صدر عالی رسیده پس از استقبال رسمی و بهجای آوردن مراسم دامن بوسی و عوض کردن لباس عرف و عرقچین و به جای آوردن مراسم قهوهخوری، چپقکشی، و گلاب و بخور و قبل از قرائت برات، لباس پوستین سمور را پوشیده پس از مشایعت مراسم دامن بوسی بعد از صدر عالی، مراجعت کرد (دفتر یومیه اطاق تشریفات، تصنیف کامل کپجی، مکرر شماره 676، ص 45)."