چکیده:
در حالیکه برخی از اندیشمندان سیاسی برای اخلاق در مدیریت و سیاست جامعه جایگاهی قائل نیستند و آنهایی هم که قائلند، اخلاق را فقط تعهد به دین یا وجدان میدانند، امام(ره) با عنایت جدی به جایگاه رفیع اخلاق در عرصه مدیریت سیاسی کشور و تعهد به عرصههای اساسی در حیات آدمی، حوزههای سه گانه دین، جامعه (مردم) و نفس را بر اساس شناخت و اعتماد بسیار بالایی به آن پایهریزی کرده و مدیریت حکومتی خویش رابر اساس آن (تکلیف محور، مصلحتگرا، مهذب، خودباور و آرامش طلب) طراحی کردهاند تا خدمت به این سه حوزه را سرلوحه خود قرار دهند.
In most current views on political administration there can be found no room for morality and if there can in some cases, it will limit morality to one`s relations to God and to himself or herself. Imam Khomeini, however, has really viewed morality to be of fundamental part in political administration and other fields including: religion, society and man hiself.
He founded all human personal and social activities on morality (divine duty-based, expediency-centered, being purified, self-confidence, and mental peace-seeking) to cause the fields to grow.
خلاصه ماشینی:
جایگاه اخلاق در مدیریت سیاسی امام خمینی(ره) ابوالحسن حسین زاده<FootNote No="7" Text="- دانش آموخته کارشناسی ارشد"/> چکیده در حالیکه برخی از اندیشمندان سیاسی برای اخلاق در مدیریت و سیاست جامعه جایگاهی قائل نیستند و آنهایی هم که قائلند، اخلاق را فقط تعهد به دین یا وجدان میدانند، امام(ره) با عنایت جدی به جایگاه رفیع اخلاق در عرصه مدیریت سیاسی کشور و تعهد به عرصههای اساسی در حیات آدمی، حوزههای سه گانه دین، جامعه (مردم) و نفس را بر اساس شناخت و اعتماد بسیار بالایی به آن پایهریزی کرده و مدیریت حکومتی خویش رابر اساس آن (تکلیف محور، مصلحتگرا، مهذب، خودباور و آرامش طلب) طراحی کردهاند تا خدمت به این سه حوزه را سرلوحه خود قرار دهند.
برخی امام را در گروه اول قرار میدهند و نظریه اخلاقی سیاست امام را از آن منظر بررسی و توجیه میکنند که البته تلقی درستی بوده و قابل انکار نیست لیکن نباید ابعاد دیگری که امام علاوه بر دیگر دیدگاههای الهیون مورد توجه قرار دادند مغفول واقع شود لذا نگارنده معتقد است جایگاه اخلاق در نظر و عمل سیاسی امام فقط محدود به تعهد دینی نمیشود بلکه تعهد به جامعه و مردم و تعهد به نفس و وجدان را نیز باید به آن اضافه نمود (جلوه اخلاق امام با مثلث تعهد) دین (خدا) نمودار شماره 1 (رجوع شود به تصویر صفحه) جامعه (مردم) نفس (وجدان) توضیح نمودار: چنانچه از نمودار بر میآید شکل گیری منشور اخلاقی امام(ره)، ترکیبی و مبتنی بر اعتماد و تعهد سه گانه است و بر اساس سه نوع رابطه شکل می گیرد که از حیث فلسفی نسبت به دیگر الگوهای اخلاقی پیچیده تر وکاملتر است.