Skip to main content
فهرست مقالات

وجود و ماهیت در فلسفه ارسطو

نویسنده: ؛

زمستان 1380 - شماره 32 علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 1 تا 14)

کلیدواژه ها : وجود ،ماهیت ،اصابت وجود ،اصالت ماهیت ،اصالت کثرات ،وحدت ،کثرت ،فلسفهء اسلامی ،فلسفهء غرب

کلید واژه های ماشینی : اصالت ماهیت ،اصالت وجود و اصالت ماهیت ،ملا صدرا ،فلسفهءهای مسیحی و اسلامی ،اصالت وجود ،اصالت کثرات ،فلسفهءهای اصالت ماهوی ،فلسفهء ملا صدرا ،فلسفهءهای ،فلسفهء غرب ،مسیحی ،وجود و ماهیت ،مباحث اصالت وجود ،فلسفهءهای غربی ،فلسفهء ارسطو ،فلسفی ،اصالت ماهوی ،غربی ،ماهوی ،فلسفهء اسلامی ،بحث وجود و ماهیت ،مباحث فلسفهء ،صدرا تعبیر ،مباحث فلسفی ،فلسفهء ماهیت ،فلسفهء وجود ،وجود اشیاء ،ارسطو آغاز می‌شود ،عصر جدید ،ارسطو

بحث وجود و ماهیت به صورتی که امروز با آن آشنا هستیم در مباحث فلسفهء یونانی مطرح نبود. این بحث در نتیجهء منازعات کلامی در فلسفهءهای مسیحی و اسلامی وارد مباحث فلسفی شد.در فلسفهء ملا صدرا تعبیر«اصالت»نیز به این الفاظ اضافه شد و مباحث اصالت وجود و اصالت ماهیت‌ به عنوان مباحث اساسی فلسفهء مطرح شد.یکی از تعبیرات متداول در فلسفهء غرب جدید تعبیر «پلورالیزم»یا کثرت‌نگری یا اصالت کثرات است که مضمون فلسفی آن معادل«اصل ماهیت»به‌ تعبیر ملا صدرا است.فلسفهءهای غربی را عموما از دوره یونانی تا عصر جدید،به جز دوره قرون‌ وسطی،می‌توان فلسفهءهای اصالت ماهوی یا کثرت‌نگر نامید و فلسفهءهای مسیحی و اسلامی(به جز سهروردی)براساس اصالت وجود بنا شده‌اند.اصالت وجود و اصالت ماهیت نه فقط به عنوان‌ مباحث متافیزیکی بلکه هرکدام به ترتیب در تفکرات اسلامی و غربی بر کل حوزه فرهنگ و تمدن‌ سایه افکنده‌اند تفکر اصالت ماهیت در غرب با ارسطو آغاز می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.