Skip to main content
فهرست مقالات

قالب در شعر نیما

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 113 تا 136)

کلیدواژه ها : قالب شعری ،شعر ،نوآوری ،وزن ،شعر سنتی ،نیما ،شعر آزاد ،مصراع ،شعر نیمه‌سنتی

کلید واژه های ماشینی : شعر ،نیما ،اشعار نیما ،مفعول فاعلات مفاعیل فاعلان ،مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن ،قافیه ،مصراع ،فع ،فاعلات ،وزن ،قالب ،قالب در شعر نیما ،فاعلاتن فعلاتن فع ،فاعلاتن فع ،شب مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن ،اشعار نیما به شعرهای سنتی ،فاعلاتن فع فاعلاتن ،بز ،شعر آزاد ،تقسیم‌بندی اشعار نیما به شعرهای ،مثنوی ،فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن ،فعلاتن فعلاتن فاعلاتن فاعلاتن ،قصیده ،فعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع ،قطعه ،سنتی ،وزن و قافیه ،شعر نیم ،فعلاتن فاعلاتن فع

یکی از شاخص‌هایی که شعر نیما را از شعر کلاسیک جدا می‌سازد،تغییر و تحولاتی است که‌ او در شکل ارائه شعر به وجود آورده است.در خصوص این تغییراتی که توسط نیما در شعر فارسی رخ نمود و نیز اینکه در رهیابی به این تغییرات از چه حوزه‌هایی-از جمله از غرب‌ متأثر بوده است-بحث‌های دامنه‌داری شده است که در ابتدای این مقاله به آن پرداخته‌ می‌شود و سپس با تقسیم‌بندی اشعار نیما به شعرهای سنتی،نیمه‌سنتی و شعرهای آزاد،ویژگی‌ها و تغییرات هرکدام از آن‌ها جداگانه با ارائهء نمونه‌های شعری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خلاصه ماشینی:

"قبل از بررسی چگونگی وزن و قافیه و نوع ارائهء آن به دیدگاه‌های صاحب‌نظران در این مورد پرداخته می‌شود: یکی از بدعت‌های او(نیما)اوزان شعرهایش بود و در حقیقت ما در بدعت‌ها و بدایع‌ وی‌"(اخوان ثالث،ص 201) بیشتر مواد و مصالحی که در آثار نیما یوشیج به کار رفته ملهم از شیوه‌ی شاعران‌ غربی است. (اخوان ثالث،ص 981 و 891-002) "شکل و قالب ترانه‌های محلی و نحوهء وزن گرفتن آن‌ها-شک نیست که‌"نیما"با انواع این‌گونه ترانه‌ها،چند ترانه‌های مازندرانی و چه ترانه‌های عام همه‌ی ایران و چه‌ آنها که در تهران بر سر زبان‌هاست،آشنا بوده است. "(اخوان ثالث،ص 102) قالب بعضی از اقصام نوحه‌های قدیم(نیما خود نوحه‌سرا بود)به خواهش بعضی هم- روستائیان که از لحاظ وزن و قافیه(در قالب نوحه‌های متداول)تنوعی بیشتر از دیگر قوالب شعر رسمی ادبی به خود پذیرفته،به عنوان مثال از کلیات یغمایی جندقی شاعر، هزال معروف،چند بیتی در این فهرست ثبت می‌کنیم: ... اگر قالب هر شعر را وابسته به چگونگی وزن،قافیه و شیوهء نوشتاری- که پدیدآورندهء موسیقی بیرونی و کناری شعر هستند بدانیم-اشعار نیما را می‌توان به‌ چهار دسته تقسیم کرد:1-کلاسیک 2-نیمه کلاسیک 3-بنیابین(نیمه آزاد)4-آزاد 1-اشعار کلاسیک: اشعاری که بدون هیچ‌گونه تغییری به سبک و سیاق قالب‌های کلاسیک سروده شده‌ است. این اشعار در واقع حدفاصل شعرهای سنتی و آزاد هستند که وزن، قافیه،تعداد مصراع‌ها و تعداد ارکان هرکدام به گونه‌ای خاص متحول شده‌اند؛به عنوان‌ مثال: -شعر"مرغ غم‌" این شعر دارای 11 بند است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.