خلاصه ماشینی:
"در واقع اگر شعر دفاع مقدس در سالهای جنگ،بنا بر ملاحظات موجه اجتماعی و سیاسی،حداقل تا مقاطع پایانی جنگ نمیتوانست نگاهی همهجانبهنگر به جبههها و پشت جبههها داشته باشد،شعر ضد جنگ شاعران روشنفکر نیز آگاهانه(!) همین نگاه تکبعدی و به اصطلاح سیاه و سپید را به جنگ داشت.
»2 اگر سرودههای زیبای فوق به توصیف کلیتی به نام جنگ و تبعات آن دست زده است و به خوبی نفرت از جنگ را بازتابانده و تبلیغ کرده است،رباعی ذیل نیز دقیقا با همان شیوه،همان هدف را دنبال میکند: «موسیقی شهر بانگ رودارود است خنیاگری آتش و رقص دود است بر خاک خرابهها بخوان قصهء جنگ از چشم عروسکی که خونآلود است» اما به استناد آن دو شعر میتوان«شمس لنگرودی»را شاعر ضد جنگ و صلحطلب دانست؛اما برای ضد جنگ بودن«قیصر امینپور»نمیتوان به این رباعی یا به«شعری برای جنگ»استناد کرد؛زیرا منتقد پیش از و بیش از ماهیت شعر به شخصیت شاعران توجه میکند.
میتوان از وجوه متفاوتی به جنگ نظر انداخت: -کلیت جنگ و تبعات آن -جنگ از دیدگاه طرفین درگیر در جنگی خاص و تبعات آن -لحظات زشت و زیبای جنگ و تبعات آن شعر ضد جنگ تنها در وجه نخست و نیز در ثبت لحظات زشت جنگ هویت مییابد(که آن هم در طرح کلیت جنگ تصویر میشود و محکوم میگردد)؛اما شاعر جنگ(در اینجا شاعر دفاع مقدس)با دیدی متوسع،همه جانبهنگر(حداقل در سالهای پس از جنگ)،و ایدئولوژیک به جنگ مینگرد و از ثبت لحظات زیبای جنگ نیز خود را محروم نمیکند.
پس از یک طرف شعر دفاع مقدس از حمایتهای دولتی به منظور رشد خود بهره برده است،اما از طرف دیگر به خاطر ماهیت این حمایتها از دیالوگ بین شاعران دفاع مقدس و شاعران دیگر که به بدنهء نظام متصل نیستند اما دارای عرق و تعصب ملی هستند،محروم مانده است."