Skip to main content
فهرست مقالات

ایران و تمدن ایرانی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

نویسنده:

(6 صفحه - از 14 تا 19)

خلاصه ماشینی:

"دکتر خیراندیش:جناب پروفسور فرای ضمن تشکر از قبول این دعوت و تبریک دریافت جایزه موقوفات‌ افشار،برای شروع صحبت این موضوع به ذهن می‌رسد که در آثار شما بیشتر تمرکز روی دوره‌ای است که تمدن ایرانی یک کششی به‌ سمت شرق خود دارد و شاید بتوان گفت که در یک دورهء طولانی‌ ایرانی‌ها کششی به سمت غرب داشتند. در قرن اول اسلامی سمرقند و بخارا یک‌ نوع مرکزیت دینی داشتند و از ادیان مختلفی چون زرتشتی، دکتر خیراندیش: با وجود اینکه در سده‌های‌ نخستین اسلامی مرکزیت‌ سیاسی در شام و بین النهرین‌ عراق بوده و سیل ثروت هم به‌ همان‌جا منتهی شده است با این حال به دلیل تحول‌ جمعیتی که به سمت شرق‌ ایران صورت گرفته است و علیرغم موقعیت برتر اقتصادی و سیاسی‌ بین النهرین و شام، فرهنگ‌سازی و مرکزیت‌ تمدنی مفهوم خراسانی دارد و این امر در دست ایرانیان‌ بوده است مسیحی و بودایی و... شما که همواره بر وجه استمراری تمدن‌ ایرانی تأکید می‌کنید،در این انتقال تمدنی و جابجایی جمعیتی‌ آن،عنصر اصلی که تداوم هویت ایرانی را در خود منعکس نموده، کدام بوده است؟منظور آنکه مشخصهء اصلی ایرانیت که تداوم پیدا کرده است چیست؟ پروفسور فرای:اسلام در سرزمین اعراب به وجود آمد ولی در واقع‌ اسلام در ایران رشد و نمو پیدا کرد و بسیاری از دانشمندان‌ اسلامی،«ایرانی»بودند. دوم آنکه وقتی تاریخ قرون اولیه اسلام را بررسی می‌کنیم در می‌یابیم که تقریبا درست پس از انتقال جامعهء ایرانی از دورهء ساسانی به دورهء اسلامی به سرعت شرق ایران مرکز شکوفایی‌ فرهنگ،زبان و تمدن ایرانی می‌شود و خود این نکته قابل توجه‌ است که چه ظرفیت‌هایی در شرق ایران وجود داشته است که‌ موجب شکوفایی فرهنگ و تمدن ایران در این قسمت شده است؟ من حدس می‌زنم که این نوعی تجدید خاطرهء قدیمی جامعهء ایرانی‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.