چکیده:
هدف:بررسی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بین سالهای 1381-1386 هدف اصلی این بررسی است.مشخص کردن نقاط قوت و ضعف آزمونها،میزان مطابقت سؤالهای طرح شده با محتوی درسی این حوزه در طول کارشناسی و معرفی منابع هسته برای داوطلبان،از هدفهای دیگری است که این پژوهش به دنبال دارد. روش:تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوی،سؤالات آزمون کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی را بین سالهای 81-86 مورد بررسی قرار داده است. یافتهها:نتایج این پژوهش نشان میدهد که بیش از نیمی از دروس تدریس شده در طول چهار ساله کارشناسی،در آزمونهای کارشناسی ارشد هیچ نقشی ندارند.در آزمون دانشگاههای دولتی 54 درصد از سوالها،به چهار درس:«مرجعشناسی»،«کتابخانه و کتابداری»، «فهرستنویسی»و«مجموعهسازی»اختصاص داشته و در آزمون دانشگاه آزاد 65 درصد از سوال به چهار درس«مجموعهسازی»،«مواد و خدمات کودکان و نوجوانان»،کتابخانه و کتابداری»و«ردهبندی»مربوط بوده است.در پایان،با توجه به فراوانی سوالات طرح شده از هر منبع درسی در طول سالهای مورد بررسی،منابع هسته هردو آزمون به تفکیک معرفی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
"هدف پژوهش هدف این مقاله بررسی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بین سالهای 1831- 6831 است.
داورپناه(3831)در«آسیبشناسی سوالات آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عدم تطابق آن با واحدهای درسی دوره کارشناسی»درصدد بود که دریابد،چه اندازه شیوه فعلی آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی در گزینش این رشته موفق عمل کرده است؟و اینکه آیا سوالات تخصصی آزمون کارشناسی ارشد،متناسب با آموزشهای دوره کارشناسی این رشته است؟ برای پاسخگویی به پرسشهای فوق،سوالات آزمون کارشناسی ارشد و اطلاعرسانی ایران را طی پنج سال 6731-0831 بررسی کرده و از دانشجویان پذیرفته شده در دوره کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاههای فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز و تهران و اعضای هیات علمی گروههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی داشنگاههای تحت پوشش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نظر خواهی کردهاند.
تجزیه و تحلیل دادهها در پاسخ به سوال اول،«پراکندگی در طول سالهای متمادی در آزمون دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی»و سوال دوم پژوهش«آیا سوالهای طرح شده با دروس آموزشی این دوره در طول 4 سال کارشناسی تناسب دارد؟» دادههای جدول 1 و 2 تهیه شده است.
مقایسه تطبیقی توزیع فراوانی سوالها در آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای دولتی اطلاعات جدول 3،وضعیت تطبیقی فراوانی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی را در بین سالهای 18-68 به تفکیک 61 ماده درسی به همراه رتبهبندی آنها یا درجه اهمیت از نظر تعداد سوالات نشان میدهد.
مقایسه دروس رتبههای اول تا چهارم بین دو دانشگاه براساس فراوانی سوالات در پاسخ به سوال چهارم پژوهش،در خصوص معرفی منابع هسته،براساس آزمونهای به عمل آمده در دو دانشگاه در طول سالهای مورد بررسی،دادههای پیوست 1 و 2 تهیه شده است."