چکیده:
تجارت الکترونیک به سادگی و با شوق فراوان در اکثر کشورهای توسعه یافته به کار گرفته شده است؛اما در کشورهای کمتر توسعهیافته هنوز این امر با مشکلاتی روبرو است.در این مقاله تجارب اندوخته شده کشورهای پیشرفته در تجارت الکترونیک طرح شده و استراتژیهای مناسب برای ارتقاء تجارت الکترونیک در کشور ارائه میشود.همچنین چارچوب لئونارد و باجاج که به طور همزمان فرهنگ،خط مشی و تکنولوژی را به عنوان ابعادی که در ارتقای آمادگی برای رونق تجارت الکترونیک نقش ایفا میکند-که در این مقاله تسف نامیده شده است -ارائه خواهد شد.ساز و کارهای پیشنهادی در روریکردی سه جانبه مورد استفاده قرار گرفته است و تغییرات در فرهنگ،خط مشی و تکنولوژی که میتواند روی یکدیگر تأثیر متقابل داشته باشند و نیروی محرکه که یکدیگر باشند،مورد بررسی قرار گرفته و ضرورت آن برای رونق تجارت الکترونیک در کشور به عنوان یک ساز و کار بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله با طرح مدل لئونارد و باجاج مشخص میکند که در ایران نیز رونق تجارت الکترونیک بر سه بعد فرهنگ، خط مشی و فناوری به طور سیستمی استوار است و تعامل مناسب میان این ابعاد باعث شکوفایی اقتصاد کشورهای در حال توسعه، مانند ایران میشود.
سه سطح در فناوری را که به صورت اساسی بر استفاده از اینترنت تأثیر میگذارد، میتوان مورد بررسی قرار داد: الف)سطح ساختارهای سختافزاری ارتباطی که در یک اقتصاد وجود دارد، ب)سطح مهارتهای اینترنتی موجود در یک اقتصاد، ج)سطح زیرساختهای نرمافزاری در یک اقتصاد در حالی که سطوح بالای زیرساختها به طور واضحی تجارت الکترونیک را رواج خواهد داد،این زیرساختها در اقتصادهای در حال توسعه معمولا پیدا نمیشود.
تاجر با مشتری همه ابعاد مدل تسف تجارت تاجر با مشتری را تحت تأثیر قرار میدهد وقتی مصرفکنندگان-که به صورت الکترونیکی معامله میکنند-انتظارات بالایی دارند،افراد بسیار زیادی وجود دارند در موقعی که بصورت آنلاین و با استفاده از کارت اعتباری خرید میکنند،اعتماد کمی به کسب و کارهای کشورهای توسعه یافته دارند،بر همین اساس ممکن است رابطهای مؤثر بین این دو برقرار نشود.
تأثیر عوامل تسف روی انواع تجارت الکترونیک (به تصویر صفحه مراجعه شود) کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته با یکدیگر مبادله داشته باشند و موانع دیجیتالی به طور مستقیم روابطی را که میتواند در این راستا پیدا شود را محدود میکند.
توانمندسازی تجارت الکترونیک با استفاده از ابعاد تسف (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری امروزه کاملا پذیرفته شده است که مسئله ارتقاء تجارت الکترونیک در کشورهای کمتر توسعهیافته مانند ایران افزودن تکنولوژی بیشتر بدون تغییر همزمان فرهنگ و خطمشی در اقتصاد حل نمیشود."