چکیده:
از جمله عادات و قوانین غلط در فرهنگ جاهلی که اسلام با آن مبارزه کرد، آداب و رسوم آنها در طلاق بود. موقعیت منحط زن در جامعه جاهلی و حاکمیت فرهنگ مردسالاری در آن جامعه، باعث به وجود آمدن انواع رفتارهای ظالمانه در نظام طلاق نسبت به زن شده بود. شریعت اسلام با تأکید بر اصالت و انسانیت زن، بسیاری از قوانین طلاق جاهلی را اصلاح و تعدیل کرد؛ به این صورت که بعضی از انواع طلاق رایج در جاهلیت را از اساس باطل اعلام نمود و بعضی دیگر را با اصلاحاتی همراه با توصیه به رعایت حقوق زنان، تأیید و بعضی انواع طلاق را تشریع کرد.در این پژوهش با طرح وتبیین گونههای طلاق جاهلی، تأثیرآموزه های اسلام در تحول نظام طلاق جاهلی بررسی شده و تحول گسترده در نظام طلاق جاهلی، در پرتو ظهوراسلام به اثبات میرسد.
خلاصه ماشینی:
"جواد علی معتقد است که اعراب مکه برای این طلاق نیز راه حلی قرار داده بودند و آن همان قضیه محلل بود؛ با این توضیح که اگر زنی سه بار جداگانه طلاق داده میشد، همسر اول، دیگر نمیتوانست با وی ازدواج کند مگر اینکه زن با مرد دیگری ازدواج کند و مدتی با او زندگی کند سپس از شوهر دوم خود طلاق گیرد.
قرآن کریم این نوع طلاق را در آیات اولیه سوره مجادله لغو کرد و فرمود: ]ای پیامبر![ خدا گفتار ]زنی[ را که درباره شوهرش با تو گفتوگو و به خدا شکایت میکرد، شنید و خدا گفتوگوی شما را میشنود، زیرا خدا شنوای بیناست * از میان شما کسانی که زنانشان را ظهار میکنند [و میگویند پشت تو چون پشت مادر من است] آن زنان مادرانشان نیستند، مادران آنها تنها کسانیاند که ایشان را زادهاند و قطعا آنها سخنی زشت و باطل میگویند ]ولی[ خدا مسلما درگذرنده آمرزنده است * و کسانی که زنانشان را ظهار میکنند سپس از آنچه گفتهاند پشیمان میشوند برایشان ]فرض[ است که پیش از آنکه با یکدیگر همخوابگی کنند بندهای را آزاد گردانند، این ]حکمی[ است که بدان پند داده میشوید و خدا به آنچه انجام میدهید آگاه است * آن کس که ]بر آزاد کردن بنده[ دسترسی ندارد باید پیش از تماس ]با زن خود[ دو ماه پیاپی روزه بدارد و هر کس که نتواند باید شصت بینوا را طعام بدهد."