چکیده:
تفسیر علمی آیه 66 سوره نحل و چگونگی تولید شیر از بین مواد گوارشی و خونی است. نویسنده، نخست به توضیح برخی از واژههای آیه از جمله انعام و فرث پرداخته و مراد از موصول در آیه (مافی بطونه( را پستان چهارپایان دانسته که شیر در آنها تولید میشود. در ادامه با طرح پرسشهای متعددی به بحثهای علمی تولید شیر پرداخته و محل تولید شیر را بین مواد گوارشی و خون دانسته یعنی همان جایی که قرآن بدان اشاره کرده و آن را یکی از اعجازهای علمی قرآن برشمرده است. سپس به نقد و بررسی نظرات مفسّران در مورد این آیه روی آورده و دیدگاه آنان را درباره معنای کلمه "بین" و کاربرد آن به تفصیل مورد ارزیابی قرار داده است.
در پایان، نظریه علم قدیم را با تاکید بر آراء ابوعلی سینا و دیدگاه دانش نوین آورده و از عبرت آموزی شیر چهارپایان یاد کرده است.
خلاصه ماشینی:
"بوعلی سینا در کتاب «قانون» خود که چهار قرن پس از قرآن نوشته شده به دخالت سلولهای پوشش روده در جذب غذا معتقد نبود، بلکه رگها را عامل جذب غذا می دانست، او در این زمینه می نویسد: «… دراین زیاد بودن و درازی پیچ و خم و دور و استداره حکمتی نهفته است: رگهای پیوسته به کبد و معده (از کبد به معده و از معده به کبد) دهانه هایشان در پرده پوشش نازک معده یا حقیقتا در پرده پوشش نازک روده ها (صفاق) نفوذ کرده که ماده غذایی لطیف را به شرطی که گوهر ماده غذایی به آنها برسد و با دهانه ها در تماس باشد، می مکند… خداوند تعالی پیچ در پیچ هایی در روده ها به وجود آورده است تا اگر ماده غذایی در جزئی از اجزاء روده بدون برخورد با دهانه رگ مکنده جلو برود، در قسمتی دیگر با بخش دیگری از رگهای مکنده غذا از روده مواجه شود و آنچه که از دسترس بعضی رگها خارج شده، رگهای دیگر سر راهش باشند و آن را دریابند.
حتی اگر قرآن می خواست از کلمه«بین» برای خبردادن از خاستگاه پیدایش شیر ـ که اول از میان محتویات شکمی و سپس از میان خون است ـ استفاده کند، باید می گفت: «نسقیکم… من بین دم من بین فرث»، چرا که در این حال مواد شیر را محصولی دانسته ـ قبل از رسیدن به سلولهای شیرسازـ که از بین «خونی» و قبل از آن از بین «محتویات گوارشی» خارج شده است؛ ولی می بینیم که قرآن به گونه ای سخن گفته که جز فاصله بین «فرث» و «دم» را نمی توان از آن فهمید."