چکیده:
توسعه تشکلهای دانشآموزی یکی از سیاستهای اجرایی آموزش و پرورش به شمار میآید که با هدف برانگیختن حس مشارکت دانشآموزان و افزایش توانمندیهای اجتماعی و نگرشی آنان برنامهریزی شده است.تعاونیهای آموزشگاهی به عنوان نوعی از این تشکلها،مسائل و مشکلاتی در اجرا و سازماندهی دارند که بدین منظور تحقیق حاضر با هدف بررسی الگوهای ترویج و توسعه تعاونیهای آموزشگاهی در سال 8831 انجام پذیرفته است.این تحقیق از نوع کاربردی و کمی و از نوع حال و آیندهنگر است.جامعه آماری تحقیق، دانشآموزان عضو هیئت مدیره تعاونیهای آموزشگاهی در استان خراسان جنوبی را دربر میگیرد که به علت محدود بودن تعداد تعاونیهای آموزشگاهی استان،سرشماری شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است و روایی ابزار جمعآوری اطلاعات را کارشناسان،مدیران و پژوهشگران تأیید کردهاند و پایایی نیز به وسیله ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0/97اندازهگیری شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که هیچگونه رابطه معنیداری بین متغیرهای شخصی پاسخگویان و ویژگیهای تعاونی با عوامی مؤثر بر موفقیت،عدم موفقیت و توسعه تعاونیهای آموزشگاهی از دیدگاه دانشآموزان وجود ندارد.در دستهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیها از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد که در نهایت عوامل حمایتی،تربیتی،عملکردی- اقتصادی،اجتماعی،کارامدی-اطلاعرسانی به عنوان عوامل مؤثر در موفقیت تعاونیها دستهبندی شدند که در مجموع 96/54 درصد واریانس عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیهای آموزشگاهی را تبیین میکنند.عوامل عدم موفقیت تعاونیهای آموزشگاهی نیز عبارتند از عوامل برنامه-ساختاری،نظارتی-قانونی،زمانی-اداری،نیازسنجی-مشارکتی و اهدافی-کارکردی که در مجموع 07/69 درصد واریانس عوامل مؤثر بر عدم موفقیت را تبیین مینمایند.عوامل مؤثر بر توسعه تعاونیهای آموزشگاهی نیز عوامل انگیزشی-آگاهی،آموزشی،برنامهای- توسعهای،حمایتی،مسئولیتپذیری و گروههای همسال هستند که در مجموع 97/86 درصد واریانس عوامل مؤثر بر توسعه تعاونیها را تبیین میکنند.
Development of students’ organizations is one of the Ministry of Education executive policies، with the purpose of encouraging students’ participation and their social and conceptual capabilities. School cooperatives as a type of these organizations face issues & problems in execution and organizing. Therefore this research has been carried out
with the purpose of investigating the extension & development patterns of school cooperatives in 2009. This research is applied، quantitative and somewhat prospective.
The research’s statistical population includes students that are a member of school cooperatives board of directors that were placed into census because of limited numbers. Questionnaire and interviews were used to collect data and validity of these was approved by experts، managers and researchers. Research reliability was also measured by Cronbach Alpha coefficient which was assessed approximately 79%. The results show that it was observed no significant
خلاصه ماشینی:
راهکارها و الگوهای ترویج و توسعه تعاونیهای آموزشگاهی در استان خراسان جنوبی از دیدگاه دانشآموزان الهام افتخاریگل1،دکتر علیقلی حیدری2،دکتر جواد محمدقلینیا3، دکتر کوروش روستا4 چکیده توسعه تشکلهای دانشآموزی یکی از سیاستهای اجرایی آموزش و پرورش به شمار میآید که با هدف برانگیختن حس مشارکت دانشآموزان و افزایش توانمندیهای اجتماعی و نگرشی آنان برنامهریزی شده است.
3. عوامل مؤثر بر عدم موفقیت یا شکست تعاونیهای آموزشگاهی نتایج به دست آمده(جدول 3)نشان میدهد که نبود انگیزه برای مشارکت و وجود وظایف زیاد تحصیلی دانشآموزان دارای اولویتهای بالا در بین عوامل مؤثر بر عدم موفقیت تعاونیهای آموزشگاهی میباشند و در مقابل،فعالیتهای انحصاری،مبهم بودن روند قانونی فعالیت و استفاده ابزاری از تعاونیها از جمله عواملی هستند که اولویت پایینتری در عدم موفقیت تعاونیها دارند.
3. تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیهای آموزشگاهی براساس یافتههای حاصل از تحلیل عاملی،مقدار KMO عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیها برابر با 0/687و مقدار آمارهء بارتلت آن معادل 7334/020 است که در سطح معنیداری بیش از 99%قرار دارد و حاکی از مناسب بودن همبستگی متغیرهای وارد شده برای تحلیل میباشد.
عوامل استخراج شده همراه با مقدار ویژه،درصد واریانس و درصد واریانس تجمعی آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق همانگونه که مشاهده میشود،62 متغیر وارد تحلیل گشته که در 5 عامل خلاصه شدهاند و مجموعا حدود 17 درصد واریانس را تبیین میکنند،یعنی میتوان گفت که حدود 17 درصد عوامل مؤثر بر عدم موفقیت تعاونیها توسط این عوامل تبیین میگردد.