چکیده:
صادرکننده خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی بوده که براساس روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی(نظر کارشناسان)41 شرکت به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند که حدود 95 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را تحت پوشش قرار میدهند. نتایج تحقیق نشان میدهد که دو متغیر هماهنگی بیرونی و هماهنگی درونی و اثر تعاملی آنها بر عملکرد صادراتی اثر میگذارند.همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که اثر هماهنگی درونی نسبت به هماهنگ بیرونی بر علکرد صادراتی بیشتر است. مدل کمی تحقیق نیز که حاصل تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گامبهگام میباشد نشان میدهد که سهم متغیر هماهنگی درونی در پیشبینی عملکرد صادراتی شرکتها،0/225 بوده ولی سهم متغیر هماهنگی بیرونی 0/162 بوده که خود تأیید کننده تأثیر بیشتر متغیر هماهنگی درونی بر عملکرد صادراتی شرکتها میباشد.مقاله حاضر نتیجه تحقیقی میدانی است که با هدف بررسی تأثیر هماهنگی استراتژیهای بازاریابی بین المل با ابعاد محیطی سازمان(هماهنگی بیرونی)و زیرسیستمهای بازاریاب بین الملل(هماهنگی درونی)بر عملکرد صادراتی شرکتهای
خلاصه ماشینی:
"مدل هماهنگی بین استراتژی بازاریابی بین الملل با ابعاد محیطی سازمان و زیر سیستمهای بازاریابی بین الملل و اثر آن بر عملکرد صادراتی (مورد:صنعت و خدمات فنی و مهندسی) دکتر حسن قاسمی* دکتر سید محمد اعرابی** نبی اله دهقان*** چکیده مقاله حاضر نتیجه تحقیقی میدانی است که با هدف بررسی تأثیر هماهنگی استراتژیهای بازاریابی بین المل با ابعاد محیطی سازمان(هماهنگی بیرونی)و زیرسیستمهای بازاریاب بین الملل(هماهنگی درونی)بر عملکرد صادراتی شرکتهای -------------- (*).
بنابراین این تحقیق در راستای تأکید بر هماهنگی استراتژیک بازاریابی بین الملل اولا به دنبال بررسی گونههای هماهنگ استراتژی بازاریابی بین الملل(هماهنگی بیرونی و هماهنگی درونی)بوده ثانیا به دنبال پاسخگویی به این مسأله اساسی است که تاثیر هماهنگی استراتژیهای بازاریابی بین الملل با ابعاد محیطی سازمان و زیر سیستمهای بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی چگونه است؟ مروری بر ادبیات نظری تحقیق هماهنگی استراتژیک که به آن همخوانی1،همسویی2یا همراستایی3نیز گفته میشود،جایگاه کلیدی در مطالعات سازمانی و مدیریت استراتژیک دارد زیرا یک روش مناسب برای کسب و خلق ارزش در بازار و بالا بردن عملکرد سازمان،تعامل و هماهنگی بین عناصر و اجزای سازمان و محیط میباشد81و22.
ترکیبات هماهنگ استراتژیها در هماهنگی درونی بازاریابی بین الملل براساس ادبیات نظری تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت تعیین تعداد موارد هماهنگی درونی نیز همانند هماهنگی بیرونی،اطلاعات حاصل از تحلیل پرسشنامهها(تعیین استراتژیهای عمومی و زیر سیستمهای بازاریابی بین الملل)وارد نرمافزار excel نموده و وضعیت شرکتها در گروه الف را با رنگ سبز،گروه ب را با رنگ آبی،گروه ج را با رنگ زرد وگروه د را با رنگ قرمز نشان داده،سپس تعداد حالات مشابه را برای هر شرکت شمرده و به عنوان تعداد موارد هماهنگی درونی درنظر گرفته شد."