Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دبیرستانهای تهران

نویسنده: ؛

بهار 1383 - شماره 7 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 11 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان دختر و پسر ،دختر و پسر ،برونگرایی ،عاملهای شخصیتی برونگرایی ،شخصیتی دانش‌آموزان ،سطح خلاقیت ،خلاقیت رابطه معنادار ،عامل شخصیتی ،آزمونهای هوش ،تحلیل واریانس ،شخصیتی از آزمون ،تحلیل واریانس دو ،پسران تفاوت معنادار ،گرایش به برونگرایی ،رابطه معنادار ،شخصیتی توافق‌پذیری و گرایش ،رابطه معنادار وجود ،عامل بزرگ شخصیتی ،دختران و پسران تفاوت ،هوش و خلاقیت ،خلاقیت رابطه ،معنادار ،ویژگیهای شخصیتی افراد ،تجزیه و تحلیل ،دختران بیش ،دختران برتری ،حل مسئله ،تحلیل عاملی ،الگوی پنج عاملی ،ویژگیهای شخصیتی

این تحقیق به منظور بررسی رابطة سطح خلاقیت و پنج عامل بزرگ شخصیتی دانش‌آموزان دبیرستانهای نظری و پیش‌دانشگاهی انجام گرفته‌ است. نمونه مورد مطالعه شامل 250 دانش‌آموز دختر و پسر بوده که به طور تصادفی از پایه‌های سوم دبیرستانهای نظری و مراکز آموزش پیش‌دانشگاهی تهران انتخاب شده‌اند. برای اندازه‌گیری سطح خلاقیت از آزمون تورنس (بخش کلامی) و برای اندازه‌گیری خصایص شخصیتی از آزمون استاندارد شده ایرانی پنج عامل بزرگ شخصیت[1] استفاده شده است. نتایج زیر پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها به دست آمده است: پسران از نظر خلاقیت بر دختران برتری دارند. گرایش به روان‌نژندی در میان دختران بیش از پسران است. میان عاملهای شخصیتی برونگرایی (E)، وجدان (C)، و انعطافپذیری (O) و خلاقیت رابطة مثبت وجود دارد. میان عامل شخصیتی توافق‌پذیری و گرایش به روان‌نژندی با خلاقیت رابطه معنادار مشاهده نشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.