چکیده:
دولت الکترونیکی[3] یا ارائه خدمات دولتی با استفاده از فناوریهای اطلاعات از جمله
اینترنت، آغازگر مرحله جدیدی از حیات مدیریت بخش عمومی است که از واپسین سالهای
هزاره دوم میلادی مورد توجه تئوری پردازان مدیریت و کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته
است و هم اکنون توانسته است جایگاه خود را به خوبی در میان برنامه اصلاحات مدیریت
بخش عمومی باز نماید. سئوالی که در این میان قابل طرح میباشد آن است که چرا
کارگزاران بخش عمومی استقرار دولت الکترونیکی را در دستور کار خویش قرار دادهاند و
به عبارتی دیگر دلایل گرایش آنها به کاربرد فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات بخش
عمومی در چیست؟ آن چه که در این مقاله میخوانید برخی از دلایلی
است که ضرورت گرایش مدیریت بخش عمومی به الگوی دولت الکترونیکی را تشریح میکند.
خلاصه ماشینی:
سئوالی که در این میان قابل طرح میباشد آن است که چرا کارگزاران بخش عمومی استقرار دولت الکترونیکی را در دستور کار خویش قرار دادهاند و به عبارتی دیگر دلایل گرایش آنها به کاربرد فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات بخش عمومی در چیست؟ آن چه که در این مقاله میخوانید برخی از دلایلی _____________________________________ * .
واژهای کلیدی دولت الکترونیکی، فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت، مدیریت بخش عمومی، بخش خصوصی، کارآمدی مقدمه استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات[1] در بخش دولتی با هدف ایجاد سازمانهای کار و ارائه خدمات به گونهای سریع، آسان و مناسب طی چند سال اخیر در اغلب کشورهای جهان مورد توجه کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است.
شاید بتوان عوامل بیشماری را در گرایش مدیریت دولتی به سوی الگوی دولتی الکترونیکی موثر دانست اما آن چه در این میان بیش از هر عامل دیگری جلب توجه مینماید قدرت خارقالعاده فناوری اطلاعات و توانایی آن در ایجاد تحولی بنیادین در روابط دولت - شهروند میباشد.
دولت الکترونیکی که بر کاربرد فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات بخش عمومی تأکید میورزد در واقع در صدد است اصلاحات مدیریت بخش عمومی را با رویکرد جدید دنبال نماید.
(2003), “ Information Technology, E – Government, and Institutional Change, “ Public Administration Review, vol.
(2003), “Reinventing the Democratic Goverment Project Through Information Technology ”, Public Administration Review , vol.
N. (2003), “Information Technology and it’s Social Dimension”, Public Administration Review, vol.