چکیده:
). در این تحقیق به بررسی شیوههای تربیتی خواجه نصیر الدین طوسی و اثر آن بر تغییر نگرش مادران در تربیت فرزندان پرداخته شده است.روش تحقیق تجربی بوده و در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و گواه استفاده شده است. جامعهء آماری مادران دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان اصفهان بودند.نمونهء آماری 30 نفر از مادران برای گروه آزمایش و 30 نفر برای گروه گواه بودند که به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند.ابزار اندازهگیری پرسشنامهء محقق ساخته بود که پایایی آن براساس بازآزمایی 0/84 و براساس آلفای کرونباخ 0/85 محاسبه
خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده نشان داد که شیوههای تربیتی خواجه نصیر الدین طوسی بر تغییر نگرش مادران در تربیت فرزندان مؤثر بوده است(0/10> P ).
جدول 5-تحلیل کواریانس مقایسهء نمرات پسآزمون تغییر نگرش آزمودنیها نسبت به تربیت فرزندان با توجه به میزان تحصیلات و سن آزمودنیها (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافتههای جدول 5، F مشاهده شده در سطح 0/50< P بوده است.
در این پژوهش دیدگاههای تربیتی خواجه نصیر الدین در 8 جلسهء آموزشی با عنوان ماهیت تربیت و نقش آن در رشد فرزندان،مدیریت خانواده،اصول و مبانی تربیت،مهارت برقراری ارتباط با دیگران،آداب رفتار و سخن گفتن،آداب تغذیه، مدیریت اقتصادی خانواده و حقوق والدین به مادران آموزش داده شد و تأثیر این آموزش بر تغییر نگرش مادران در تربیت فرزندان بررسی گردید.
نتایج به دست آمده در تغییر نگرش مادران نسبت به تربیت فرزندان با توجه به میزان تحصیلات و سن نشان میدهد، F مشاهده شده در سطح 0/50< P بوده است.
آنان به آموزش دینی و اخلاقی اهمیت میدهند و براساس اصول تربیتی خواجه نصیر الدین طوسی به کرامت و شرافت انسان،قابلیت کمال در انسان،توجه به مراحل رشد، تفاوتهای فردی و هدفمند بودن توجه دارد و این اصول راهنمایی برای تربیت فرزندان است.
سپس سؤالات زیر مطرح میشود: -خانواده را تعریف کنید؟ -اهمیت تشکیل خانواده را بیان نمایید؟ بعد از شنیدن پاسخهای مادران توضیح داده میشود که برای بقای نسل نیاز به انتخاب همسر است و حکمت الهی چنان اقتضا میکند که هر مردی همسوی را انتخاب کند تا هم به ادارهء منزل و بقیه امور لازم بپردازد و هم حفظ بقا انجام گیرد."