چکیده:
)با بهبود کیفیت، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در این پژوهش،پژوهشگر در صدد بررسی رابطهء بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه میباشد.روش پژوهش،توصیفی-همبستگی است. جامعهء آماری آن کلیهء مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه و دخترانهء نواحی پنجگانه و منطقهء جی شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 86-85 بود که تعداد آنها برابر با 7069 نفر است.با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم،294 مدیر و معلم(76 مدیر و 218 معلم)به عنوان نمونهء آماری انتخاب شدند.ابزار اندازهگیری پرسشنامهء فرهنگ سازمانی میباشد.سه مؤلفهء کار گروهی،توجه به نیازهای ارباب رجوع(مشتری گرامی)و فراهم ساختن زمینهء یادگیری سازمانی به عنوان مؤلفههای بهبود کیفیت و مؤلفههای تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان، توسعهء قابلیتهای دبیران و کارکنان،توجه به ارزشهای محوری،جلب توافق دبیران و
خلاصه ماشینی:
"به همین منظور سؤالات پژوهش به شرح زیر طراحی گردید: اهداف پژوهش 1-تعیین میزان رابطهء تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان با بهبود کیفیت 2-تعیین میزان رابطهء توسعهء قابلیتهای دبیران و کارکنان با بهبود کیفیت 3-تعیین میزان رابطهء توجه به ارزشهای محوری(اصلی)با بهبود کیفیت 4-تعیین میزان رابطهء جلب توافق کارکنان با بهبود کیفیت 5-تعیین میزان رابطهء ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان با بهبود کیفیت 6-تعیین میزان رابطهء فراهم کردن زمینهء تغییر در مدرسه با بهبود کیفیت 7-تعیین میزان رابطهء رهبری اثربخش با بهبود کیفیت 8-تعیین میزان رابطهء توجه به اهداف درازمدت و کوتاهمدت با بهبودکیفیت 9-تعیین میزان رابطهء توجه به چشمانداز بلندمدت در مدرسه با بهبود کیفیت 01-تعیین میزان تفاوت بین هریک از ابعاد فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت از نظر عوامل جمعیتشناسی(دموگرافیک)معلمان و مدیران روش پژوهش در این تحقیق از روش توصیفی-همبستگی استفاده شده است تا بتوان با تحلیل روابط میان تغیرها،پاسخ سؤالات را پیدا کرد.
جدول 41-آزمون تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مؤلفههای فرهنگ سازمانی از نظر دبیران و مدیران با توجه به سابقهء خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج جدول 41 بین نمرات معلمان و مدیران با توجه به سابقهء خدمت آنان در خصوص فرهنگ سازمانی در ابعاد تواناسازی و تفویض اختیار به کارکنان (0/273- p )،توسعهء قابلیتهای دبیران و کارکنان(0/150- p )،جلب توافق کارکنان (0/343- p )،فراهم کردن زمینهء تغییر در مدرسه(0/60- p )،توجه به اهداف درازمدت و کوتاهمدت(0/161- p )،توجه به چشمانداز بلندمدت در مدرسه(0/674- p )و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین کارکنان(0/101- p )تفاوت وجود ندارد."