چکیده:
و فرهنگی(67/75 درصد)،2-کمبود امکانات اقتصادی و مالی(67/5 درصد)،3-موانع اجرایی و اداری(56/75 درصد)مهمترین موانع توسعهء پژوهشمحوری در واحدهای دانشگاهی هستند.از نظر دانشجویان مهمترین موانع توسعهء پژوهشمحوری در واحدهای دانشگاهی عبارت بودند از:1-کمبود امکانات اقتصادی و مالی(84/10 درصد)2-موانع اجرایی و اداری(59/35 درصد)3-موانع اجتماعی و فرهنگی (54/55 درصد).در این بررسی همچنین مشخص شد که عوامل مربوط به اعضای هیأت علمی از نظر دانشجویان و اعضای هیأت علمی به ترتیب 39/5 درصد و 37 درصد به عنوان مانعی جدی در مسیر توسعهء پژوهشمحوری واحدهای دانشگاهی به حساب نمیآیند.این یافتهها با یافتههای بررسیهای دیگر مربوط به موانع توسعهء پژوهشمحوری همخوانی نسبی دارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی موانع عمدهء توسعهء پژوهشمحوری در واحدهای دانشگاهی،دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان انجام شد.به این منظور نمونهای به حجم 250 نفر از اعضای هیأت علمی(170 مرد و 80 زن)و نمونهای به حجم 380 دانشجو(200 دختر و 180 پسر)از واحدهای مختلف منطقهء 7 دانشگاه آزاد اسلامی به طور تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامهء 29 مادهای که به همین منظور طراحی شده بود،مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج حاصل از بررسی نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاهی مورد مطالعه به ترتیب:1-موانع اجتماعی
خلاصه ماشینی:
"نتایج 1-موانع توسعهء پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی از نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان جدول 1-توزیع فراوانی موانع مربوط به اعضای هیأت علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-آمارههای آزمون علامت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه -P مقدار محاسبه شده کمتر از سطح معناداری (??-0/05) نیست،لذا در این سطح فرضیهء صفر رد نمیشود و این بدان معنی است که نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان در مورد موانع مربوط به اعضای هیأت علمی بیشتر از امتیاز 3 (متوسط)نیست و در نتیجه نمیتوان گفت که نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان در مورد موانع مربوط به اعضای هیأت علمی مثبت بوده است.
2-موانع مروبط به امکانات اقتصادی و مالی از نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان جدول 3-توزیع فراوانی موانع مربوط به امکانات اقتصادی و مالی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4-آمارههای آزمون علامت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه مقدار -P مقدار محاسبه شده کمتر از سطح معناداری (??-0/05) است،لذا در این سطح فرضیهء صفر رد میشود و این بدان معنی است که نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان در مورد موانع مربوط به امکانات اقتصادی و مالی بیشتر از امتیاز 3(متوسط)است و در نتیجه میتوان گفت که نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان در مورد موانع مروبط به امکانات اقتصادی و مالی مثبت بوده است."