Skip to main content
فهرست مقالات

معبد صخره ای داش کسن

نویسنده:

(6 صفحه - از 48 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : معبد صخره‌ای داش کسن، معبد، استان زنجان، استان، اژدها، محوطه، بناهای آرامگاهی استان زنجان، سلطانیه، داش‌کسن، معماری، آرامگاه، صلیب، غارهای، آثار باستانی استان زنجان، تاریخی، مهری، حجاران، ایلخانی، کارشناسان، منطقه، فرهنگی، ایران، آثار، باستان‌شناسی، باستان‌شناسی آثار و ابنیه مکشوفه، نقش اژدها، هنرهای معماری دوره اسلامی، ایلخانی بودن معبد، نقش، فرهنگ ایرانی

خلاصه ماشینی: "پس نقش اژدها، موتیف و سمبلی وارداتی بوده و ریشه‌ای در فرهنگ ایرانی نداشته (علیرغم حضور استثنایی نقش مار در عروج آسمانی میترا) و بی‌شک نشان متقنی از ایمان سست و ظاهری ایلخانان مغول به اسلام داشته و خانان غارتگر تنها به قصد عوام‌فریبی و محکم ساختن پایه‌های حکومت خود، تظاهر به تدین و مسلمان بودن داشته و در گوشه‌های تاریک و کپک‌زده ذهن و دل خود، به اعتقادات شمنی و باورهای مغولی نیاکان خود پایبند بودند، و بی‌شک اژدها که در خاور دور به لحاظ این که، وجودی نیکوکار محسوب می‌شود به صورت سمبل و نمادهای ملی و سلطنتی پیوسته مورد توجه بوده و نقش اژدهایان پنج چنگانه بر روی لباس‌های امپراطوران چینی جلوه‌های خاص داشته (23) و به طور عام، اژدها در کشور چین متمایل به دوستی با انسان‌ها بوده و محبوب و پرشکوه و قابل ستایش نیز بوده، تا جایی‌که در افسانه‌های چینی آمده است، که بعضی اژدهایان به امپراطوران چینی خدمت کرده و آنان را به اطراف نواحی فرمانراییشان حمل می‌کردند (24) و به نوعی نماد ابرها، زمین، هوش، قدرت، سروری و آب و مسایل دیگر تلقی می‌شوند (25) پس اژدها، یکی از خدایان محسوب شده و ضامن سلامت و سعادت و آرامش بوده است پس با عنایت به حجاری‌های «داش‌کسن» مربوط به اوایل قرن هفتم هجری- بخشی از معبد ایلخانی است- به نظر نگارنده وجود راهی بین سلطانیه و «معبد» و افتادن سنگهای حجاری شده در اطراف این مسیر و همچنین تشابه سنگهای دیوار و حصار سلطانیه با سنگهای «داش‌کسن» نمی‌تواند دلیل محکمی برای ایلخانی بودن معبد باشد، چرا که محوطه‌ای که «داش‌کسن» در آن قرار دارد، خود به نوعی معدن سنگ محسوب شده و استفاده از یک معدن در طی اعصار و قرون نشان از درک کانی‌شناسی بالای حجاران و معماران دوره‌های گذشته را می‌رساند و نه چیز دیگر."

صفحه:
از 48 تا 53