چکیده:
در این مقاله،پس از مقدمه و ارائه تاریخچهای کوتاه از موضوع،مهمترین عوامل تأثیرگذار بر آموزش در کالج ملی هنر لاهور مطرح میشوند که دربرگیرندهء شیوهء گزینش دانشجو،وضعیت استادان و چگونگی استخدام آنان،امکانات مادی و تجهیزات، شیوههای متنوع آموزش و محتوای برخی از درسها است. یکی از شیوههای بیان هنری نیز در آخرین بخش این نوشته مطرحشده است.این مرکز هنری که نزدیک به 130 سال قدمت دارد، یکی از مهمترین و معتبرترین دانشگاههای هنری در منطقهء آسیا و جهان است و با استانداردی بینالمللی به فعالیت خود ادامه میدهد. فضای زیبای مادی و معنوی با پشتوانهای از آگاهیهای تاریخی،روانشناختی و جامعهشناختی و مدیریت هنری کارا با حذف زواید و تشریفات بوروکراتیک،تأمین رفاه استادان و تهیهء امکانات باوجود فقر اقتصادی و استفاده از شیوههای متنوع تدریس و محتوای درسهای جدید که موفقیت این مجموعه بههم تنیده را تضمین کرده است،ریشه در ارتباطی دارد که انتقال آرای فکری و هنری را در سطح جهان میسر کرده و به تعاملی مطلوب انجامیده است.این مقاله در حاشیهء یک تحقیق و براساس مشاهدات نگارنده به نگارش درآمده است.
خلاصه ماشینی:
"فضای زیبای مادی و معنوی با پشتوانهای از آگاهیهای تاریخی،روانشناختی و جامعهشناختی و مدیریت هنری کارا با حذف زواید و تشریفات بوروکراتیک،تأمین رفاه استادان و تهیهء امکانات باوجود فقر اقتصادی و استفاده از شیوههای متنوع تدریس و محتوای درسهای جدید که موفقیت این مجموعه بههم تنیده را تضمین کرده است،ریشه در ارتباطی دارد که انتقال آرای فکری و هنری را در سطح جهان میسر کرده و به تعاملی مطلوب انجامیده است.
موزه لاهور به عنوان منبعی غنی برای تحقیق استادان و دانشجویان با این مرکز همکاری دارد و آثار بیشمار و چشمگیری از هنر اسلامی،هندی،کتابهای خطی(ده هزار جلد که بسیاری از آنها به زبان فارسی است)و مجموعهای بزرگ و کامل از نقاشی مکتب بنگال و نقاشان معاصر پاکستان را در خود جای داده است.
6-معرفی یکی از شیوههای نوین بیان هنری افزون بر سخنرانیهای استادان خارجی در زمینه مباحث نظری5و آخرین تحقیقات انجامشده مربوط به فرهنگ آسیا و بهویژه پاکستان،حضور استادان خارجی در کارگاههای عملی به عنوان میهمان،اجرای کارگاه هنر اجرایی (Performance art) با دعوت از ده هنرمند از سراسر جهان و بهطور مشخص از ژاپن، انگلستان،کره،آمریکا،استرالیا،سنگاپور،آلمان و پاکستان بهطور همزمان در یک هفته انجام گرفت،که هر یک از آنها به همراه گروه کوچکی از دانشجویان دانشکده به اجرای موضوعی در این شیوه بیانی پرداختند.
فضای زیبای مادی و معنوی با پشتوانهای از آگاهیهای تاریخی،روانشناختی و جامهشناختی،و مدیریت هنری کارابا حذف زواید و تشریفات بروکراتیک،شیوه گزینش دانشجو و استاد، تهیه امکانات و تجهیزات آموزشی باوجود فقر اقتصادی،تأمین رفاه استادان و محتوای درسهای جدیدی که موفقیت این مجموعه بههمتنیده را تضمین میکرد و ریشه در ارتباطی داشت که در سطح ملی و بینالمللی انتقال آرای فکری و هنری را میسر کرده و به تعاملی مطلوب انجامیده است."