چکیده:
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد میزان کجروی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای در بین دانش آموزان پایه سوم راهنمائی استان خراسان در حد زیادی شیوع دارد.مقایسه میزان رفتارهای کجروانه پسران و دختران نشان داد که دختران به طور قابل توجهی کمتر از پسران مرتکب رفتار های کجروانه می شوند.بررسی عوامل موثر برکجروی درون مدرسه ای نشان داد که تقید دانش آموزان به عبادت ، نگرش آنان نسبت به مدیر و معاون ، خود پنداره و تصویر اجتماعی مثبت آنان از خودشان،تاثیر کاهنده بر کجروی درون مدرسه ای داشته و رفتارهای خشونت آمیز اولیای مدرسه با دانش آموزان،احساس وجود آنومی در جامعه و مدرسه،رفتار های تبعیض آمیز اولیای مدرسه،عدم ارضای نیازهای اجتماعی مدرسه،بالا بودن میزان اوقات فراغت دانش آموزان و وضعیت اقتصادی مناسب خانواده ها تاثیر فزاینده در بروز رفتارهای کجروانه درون مدرسه ای از سوی دانش آموزان دارد.بررسی عوامل موثر بر کجروی برون مدرسه ای نیز نشان داد تقید دانش آموز به عبادت ، تقید پدر دانش آموز به عبادت،خود پنداره مثبت و عملکرد تحصیلی مثبت ، تاثیر باز دارنده در ارتکاب کجروی داشته و در مقابل،وضعیت مساعد اقتصادی،مشکلات مربوط به ارضای نیازهای اجتماعی،رفتار تبعیض آمیز والدین،ناسازگاری بین والدین،رفتارهای خشونت آمیز در خانواده،تحصیلات والدین،اوقات فراغت بیشتر و احساس وجود آنومی در جامعه،تاثیر فزاینده در ارتکاب کجروی دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل موثر بر کجروی درون مدرسهای نشان داد که تقید دانشآموزان بهعبادت،نگرش آنان نسبت به مدیر و معاون،خودپنداره و تصویر اجتماعی مثبت آنان از خودشان،تاثیرکاهنده بر کجروی درون مدرسهای داشته و رفتارهای خشونتآمیز اولیا مدرسه،عدم ارضای نیازهایاجتماعی در مدرسه،بالا بودن بودن میزان اوقات فراغت دانشآموزان و وضعیت اقتصادی مناسب خانوادههاتأثیر فزاینده در بروز رفتارهای کجروانه درون مدرسهای از سوی دانشآموزان دارد.
ضرایب تاثیر متغیرهای مستقل موثر بر کجرویهای درون مدرسهای (به تصویر صفحه مراجعه شود)کجروی برون مدرسهای:بررسی شیوع رفتارهای کجروانه برون مدرسهای نشان داد که ترک منزل بهحالت قهر به مدت بیش از یک روز کمترین شیوع(7 درصد دانشآموزان)و دعوای لفظی(بگومگو)باخواهر و برادر دارای بیشترین شیوع(85 درصد دانشاموزان)بوده است.
نتایج آزمون رگرسیون به روش پسرونده در زمینه کجرویهای برون مدرسهای &%00123FEOG001G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج مندرج در جدول بعد نشان میدهد: تقید دانشآموز به عبادت،خودپنداره مثبت و عملکرد تحصیلی مثبتتأثیر بازدارنده در ارتکاب کجروی داشته و در مقابل وضعیت مساعد اقتصادی،مشکلات مربوط بهارضای نیازهای اجتماعی،رفتار تبعیضآمیز والدین،ناسازگاری بین والدین،رفتارهای خشونتآمیز درخانواده،تحصیلات والدین،اوقات فراغت بیشتر و احساس وجود آنومی در جامعه تأثیر فزاینده درارتکاب کجروی دارند.
ضرایب تاثیر متغیرهای مستقل موثر بر کجرویهای درون مدرسهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این قسمت به بیان نحوه تاثیر متغیرهای مستقل وارد شده در معادله رگرسیون بر کجرویهای دانشآموزان میپردازیم: *همانطور که ملاحظه شد هرچقدر تقید دانشآموزان به عبادت بیشتر باشد کجروی درونمدرسهای در آنان کاهش مییابد،زیرا از طریق عبادت مکانیسمهای کنترل و نظارت درونی در بیندانشآموزان تقویت شده و آنها از ارتکاب رفتار کجروانه پرهیز میکنند؛چون ارتکاب چنینرفتارهایی در اینگونه دانشآموزان احساس گناه و به تبع آن ناراحتی ایجاد میکند و این احساسمیتواند به عنوان بازدارنده عمل کند و میزان کجرویهای درون مدرسهای را کاهش دهد.