چکیده:
صیلی با سلامت روان بهطورکلی و با اضطراب و بیخوابی رابطه معناداری در کل و در آزمودنیهای پسر داشته است.مقایسه نتایج دختران و پسران دانشجو بیانگر تفاوت معنادار دو گروه در متغیرهای حرمت خود و افسردگی وخیم بوده، بین دیگر متغیرهای تحقیق در دو گروه دختران و پسران دانشجو تفاوتی دیده نشده است.قابل اشاره است که اثر تعاملی بین جنس و سالهای تحصیلی تنها در مورد متغیر نارساکنشوری اجتماعی معنادار بوده است.
خلاصه ماشینی:
"این امر دلمشغولیهای پژوهش کنونی را نیز رقم زده و بدینخاطر به وارسی ازتباط و مقایسه متغیرهای حرمت خود،سلامت روان و پیشرفت تحصیلی،با توجه به جنس پرداختهایم؛جه حرمت خود،به شکل بالقوه،متغیر مهمی برای سرند کردن مشکلات سازش یافتگی اجتماعی است که آنها نیز به نوبه خود،زاییده مشکلات سلامت روان هستند و وارسی تغییرات حرمت خود،به خاطر جنبههای متنوع و نیز طراحی برنامههای درمانی از اهمیت برخوردار است 33و البته همه اینها بدین سخن فشرده اشاره دارند که:سلامت روان بیشتر،با حرمت خود بالا و تنهایی کمتر مرتبط است43.
در مورد تعامل دو متغیر باید اشاره کرد که وجود اثر تعاملی در مورد متغیر نارساکنشوری اجتماعی مشهود است،چه F مشاهده شده در این مورد،در مقایسه با مقادیر بحرانی F ،نشانگر معنادار بودن اثر تعادل است که این نکته در مورد هیچکدام از متغیرهای دیگر دیده نشده است.
نکته مهم اینکه بررسی تفاوت حرمت خود و ابعاد سلامت روان در دختران و پسران نشان داده که حرمت خود و افسردگی وخیم در دو جنس متفاوت است،به گونهای که حرمت خود دختران،بهتر،و افسردگی پسران بیشتر بوده است؛اما تفاوتی بین حرمت خود و سلامت روان،براساس سالهای تحصیلی دیده نشده است.
بااینکه در همبستگی بین متغیرهای حرمت خود و ابعاد سلامت روان،بین دختران و پسران دانشجو تفاوتی دیده نشده،اما آیا بالا بودن افسردگی نزد پسران دانشجو،و حرمت خود نزد دختران دانشجو،به شرایط اجتماعی و فرهنگی،در تمایل با جنس باز نمیگردد؟ از سوی دیگر بایسته است به نوسان یافتهها در مورد رابطه پیشرفت تحصیلی با حرمت خود و سلامت روان توجه کنیم."