چکیده:
نقشی که دین در جامعه بر عهده دارد و نیز تأثیر آن در جامعه،به میزان تعهد و پایبندی افراد آن جامعه بستگی دارد.یکی از راههای سنجش این میزان،تحقیق در عقاید،شناخت و مناسک دینی موجود میباشد.پس از انقلاب اسلامی،به تبع تحولاتی که در ارزشهای موجود رخ داد، نقش دین،چه در بعد اجتماعی و چه در بعد فردی،متحول شد.در این مقاله،وضعیت دینداری جوانان پس از انقلاب،با رویکردی به نام"بیشکلی دینورزی"تبیین و تشریح میگردد.روش این تحقیق به شیوهء پیمایش اجتماعی است و حجم نمونهای برابر 243 نفر از دانشجویان شش رشته تحصیلی دانشگاه تهران صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل جامعهشناختی وضعیت دینداری جوانان با رویکرد بیشکلی دینورزی تقی آزاد ارمکی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران احمد غیاثوند کارشناس ارشد جامعهشناسی چکیده: نقشی که دین در جامعه بر عهده دارد و نیز تأثیر آن در جامعه،به میزان تعهد و پایبندی افراد آن جامعه بستگی دارد.
107) برگر،در تشریح فرایند سکولاریسم آغازگاه آن را حوزهء اقتصاد،به ویژه بخشهایی که بر پایهء سرمایهداری و صنعتی شدن شکل مییابد،میداند که سپس از آنجا به دیگر حوزههای جامعه تسری مییابد و دامنهء این فرایند و تحول تا بدان جا گسترش مییابد که به سمت قطبی شدن (Polarized) میرود؛یعنی از بین عمومیترین و خصوصیترین بخشهای نظم نهادی،به ویژه نهادهای دولت و خانواده،یکی را انتخاب میکند و دولت به عنوان کارگزار اجرائی،به ویژه در حوزهء نهاد دینی،دیگر کاری انجام نمیدهد اما دین در مسایل مربوط به خانواده و روابط اجتماعی تنگاتنگ با آن همچنان بالقوه واقعیتی غیر قابل انکار میماند.
در حقیقت،مؤلفههای این رویکرد،با توجه به بحثهای معرفتشناسانهء برگر دربارهء شکلگیری واقعیت اجتماعی دین و با توجه به تشریح ابعاد سهگانهء عینیسازی، برونیسازی و درونیسازی دیالکتیک جامعه، به بعد برونیسازی رفتارها و نگرشهای دینی توسط جوانان میپردازد؛بدین معنا که با توجه به تغییرات و تحولاتی که در جامعه ما شکل گرفته،نسل جدید هم اکنون نوعی از دینداری را برونی میکند که بیشکل و تنوعگرا میباشد؛یعنی همان وضعیت پلورالیستیای که برگر میگوید شکگرایی را بیشتر از ایمان،و گشودگی شناختی و هنجاری را بیشتر از یک دستی تشویق میکند."