چکیده:
در پژوهش حاضر،عملکرد شوراهای دانشآموزی مدارس راهنمایی شهر اصفهان در جذب دانشآموزانا به هشت دسته کمیتههای مشارکتی آن شوراها،مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.روش پژوهش توصیفی مشاهدهای و نمونه پژوهش نیز،شامل؛30 مدرسه راهنمایی شهر اصفهان بوده که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش چک لیست مشاهده عملکرد کمیتههای شوراهای دانشآموزی مدارس بوده است. دادههای حاصل به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شدهاند.عمدهترین یافتههای پژوهش نشان داد: 1-میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای کمیته سیاسی و اجتماعی،در حد کم؛کمیتههای علمی و آموزشی؛تعاون،امداد و بهداشت در حد متوسط و کمیتههای فرهنگی و مذهبی؛ورزشی؛اداری و مالی و انضباطی در حد زیاد بوده است.به علاوه،میانگین میزان مشارکت دانشآموزان در کمیته تبلیغات و مراسم در حد خیلی زیاد بوده است. 2-تحلیلهای استنباطی،مبین میزان مشارکت مؤثر و معنادار دانشآموزان در کمیتههای فرهنگی و مذهبی؛ورزشی،تبلیغات و مراسم و انضباطی(بالاتر از حد متوسط)و همچنین،عدم مشارکت مؤثر و معنادار آنان در کمیتههای علمی و آموزشی؛سیاسی و اجتماعی؛اداری و مالی و تعاون امداد و بهداشت(کمتر از حد متوسط)بوده است. 3-تحلیلهای استنباطی دیگر،مبین برتری معنادار در میزان مشارکت دانشآموزان در کمیته تبلیغات و مراسم بر حسب متغیرهای؛نوع مدرسه(دخترانه)،سابقه خدمت مدیر(بالاتر از پنج سال)،جنسیت مدیر(زن)،جنسیت نماینده مدیر(زن)و نوع نماینده مدیر در شورای دانشآموزی (مربی پرورشی)،در کمیته تعاون،امداد و بهداشت بر حسب متغیر جنس نماینده مدیر در شورا (زن)و در کمیته انضباطی بر حسب متغیرهای سابقه خدمت مدیر(بالاتر از پنج سال)و جنسیت مدیر(زن)بوده است.
خلاصه ماشینی:
"2)در تحلیل استنباطی میانگین به دست آمده در خصوص عملکرد شوراهای دانشآموزی در جذب دانشآموزان به فعالیتهای مشارکتی کمیته فرهنگی- مذهبی« t »محاسبه شده در سطح 0/10؟؟؟ p از مقدار بحرانی جدول بزرگتر بوده،بنابراین فرضیه صفر (جذب پایینتر از حد متوسط دانشآموز در فعالیتهای مشارکتی کمیته مذکور)رد شده و مشارکت در حد زیاد دانشآموزان به لحاظ آماری معنادار بوده است(جدول 2).
2)در تحلیل استنباطی میانگین به دست آمده در خصوص عملکرد شوراهای دانشآموزی در جذب دانشآموزان به فعالیتهای مشارکتی کمیته ورزشی شورای دانشآموزی« t »محاسبه شده در سطح 0/10؟؟؟ p از مقدار بحرانی جدول بزرگتر بوده است،بنابراین فرضیه صفر(جذب پایینتر از متوسط دانشآموزان در فعالیتهای مشارکتی کمیته مذکور)رد شده و مشاهدات انجام شده در خصوص میزان مشارکت دانشآموزان به لحاظ آماری معنادار بوده است(جدول 4).
بررسی فرضیه صفر در خصوص عدم جذب مؤثر دانشآموزان در فعالیتهای مشارکتی کمیته مراسم و تبلیغات (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2)در تحلیل استنباطی میانگین به دست آمده در خصوص عملکرد شوراهای دانشآموزی در جذب دانشآموزان به فعالیتهای مشارکتی کمیته کمیته اداری و مالی« t »محاسبه شده در سطح 0/10؟؟؟ p از مقدار بحرانی جدول بزرگتر نبوده،بنابراین فرضیه صفر(جذب پایینتر از متوسط دانشآموزان در فعالیتهای مشارکتی کمیته مذکور)تأیید شده است.
2)در تحلیل استنباطی میانگین به دست آمده در خصوص عملکرد شوراهای دانشآموزی در جذب دانشآموزان به فعالیتهای مشارکتی کمیته تبلیغات و مراسم شورای دانشآموزی« t »محاسبه شده در سطح 0/10؟؟؟ p از مقدار بحرانی جدول بزرگتر بوده است، بنابراین فرضیه صفر(جذب پایینتر از متوسط دانشآموزان در فعالیتهای مشارکتی کمیته مذکور)رد شده و مشاهدات انجام شده در خصوص میزان مشارکت دانشآموزان به لحاظ آماری معنادار بوده است(جدول 6)."