چکیده:
در این مطالعه از طریق اسنادی و با استفاده از آمار مربوط به سالهای 1380-84،بازار داخلی پرتقال از طریق محاسبه شاخصها و نسبتهای بازاریابی بررسی شده است.نتایج حاکی از بالا بودن سهم واسطهها در خرید محصول،پایین بودن سهم تولیدکننده از قیمت نهایی،بالا بودن ضریب هزینه بازاریابی،بالا بودن سهم و رشد حاشیه عمدهفروشی،بالا بودن سود خالص عملیات بازاریابی عمدهفروش،بالا بودن سهم هزینههای بازاریابی تولیدکننده از قیمت دریافتی و نقش بارز عمدهفروشان در میزان ناکارایی بازار این محصول است.ازاینرو بر ایجاد تحول در نظام بازاریابی پرتقال با حمایت و مشارکت باغداران،تأسیس مراکز خدمات بازاریابی مجهز،توسعه صنایع تبدیلی،تنظیم بازار از طریق ذخیرهسازی و اعمال تعرفههای فصلی تأکید شده است.
خلاصه ماشینی:
"درخصوص بازاریابی محصولات کشاورزی مطالعات متعددی در خارج و داخل به شرح زیر صورت گرفته است: دیمیتری،تگن و کافمن (Dimitri,Tegene and Kaufman,2003) در مطالعه خود در مورد محصولات تازه در کشور ایالات متحده آمریکا نشان دادند که یکپارچگی خردهفروشی، تغییرات تکنولوژیکی در تولید و بازاریابی و نیز رشد تقاضای مصرفکنندگان محصول، روابط بازارهای سنتی بین تولیدکنندگان،عمدهفروشان و خردهفروشان را تغییر داده که این موضوع بهطور چشمگیری عرضهکنندگان محصول را از سوی مصرفکنندگان و خریداران به انجام خدمات بازاریابی و در نظر گرفتن تشویقها با توجه به میزان و حجم خرید وادار ساخته است.
سهم هریک از عوامل توزیع پرتقال در خرید محصول(درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق قیمتها انواع قیمتهای موجود در بازار مرکبات شمال عبارتند از:قیمت دریافتی توسط باغداران (تولیدکنندگان مرکبات)،قیمت عمدهفروشی و قیمت خردهفروشی.
متوسط قیمت دریافتی تولیدکننده،عمدهفروش و خردهفروش پرتقال طی سالهای 0831-48(کیلوگرم/ریال) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق شاخصهای بازاریابی الف)حاشیه بازار همانطور که قبلا نیز بیان شد،معمولا هر قدر عملیات انجام شده بر روی محصول بیشتر باشد،حاشیه بازار آن بیشتر و سهم تولیدکننده از قیمت نهایی کمتر خواهد شد.
حاشیه عمدهفروشی،خردهفروشی و کل پرتقال طی سالهای 0831-48 (کیلوگرم/ریال،درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق ب)سهم عوامل بازاریابی در طول دوره،مطابق جدول 4 و روابط موجود،سهم تولیدکننده از قیمت نهایی حدود 5/5 درصد و سهم خردهفروشی 1/4 درصد کاهش یافته و بر سهم عمدهفروشی از قیمت نهایی حدود 6/9 درصد افزوده شده است.
ضریب هزینه بازاریابی پرتقال طی سالهای 0831-48(درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:نتایج محاسبات د)سود خالص بازاریابی جدول 6 سود خالص عملیات بازاریابی باغدار(تولیدکننده)برای یک کیلوگرم پرتقال را نشان میدهد که برابر 035 ریال بوده است."