Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی مدل ریاضی شبکه حمل و نقل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (22 صفحه - از 1 تا 22)

کلیدواژه ها :

تئوری شبکه ،مدل چند سطحی ،مدل چند وسیله‌ای ،الگوریتم ،تابع مطلوبیت

کلید واژه های ماشینی : طراحی مدل ریاضی شبکه حمل‌و‌نقل، سیستم اطلاعات شبکه حمل‌و‌نقل پست، ریاضی شبکه حمل‌و‌نقل شرکت پست، مدل ریاضی شبکه حمل‌و‌نقل شرکت، اطلاعات، اساس طراحی مدل ریاضی شبکه، مدل، پست، اطلاعات شبکه حمل‌و‌نقل پست انتقال، شبکه حمل‌و‌نقل

مدلهای بهینه‌سازی از دوران نهضت صنعتـی در جهان و بخصوص در آغاز جنگ جهانی دوم همواره مورد توجه ریاضیدانان و دست اندرکاران صنعت بود و بخصوص کاربرد مدلهای مذکور در صنعت و خدمات بعد از جنگ جهانی دوم توسعه یافت. بر همین اساس طراحی مدل ریاضی شبکه حمل و نقل شرکت پست ج.ا.ا. ‌ـ که در عمل به‌واسطه تعدد مسیرهای ارتباطی، تنوع وسایل حمل و نقل و سیستم حمل و نقل غیر بهینه و تنوع مرسولات دارای پیچیدگی خاص خود می‌باشد ـ به‌صورت چند سطحی[1] مطالعه و کنکاش می‌شود. ابتدا اطلاعات شبکه حمل و نقل به‌صورت ورودی، به سیستم اطلاعات شبکه حمل و نقل پست انتقال داده می‌شوند. پس از محاسبه تابع مطلوبیت سیستم، در قدم اول کوتاهترین مسیر، کمترین زمان و نوع وسیله نقلیه بین دو مرکز پستی (به ازای هم jو i ‌ها) پیدا کرد؛ سپس مقدار وزن محمولات به هر یک از مسیرهای انتخاب شده تخصیص داده می‌شود. بنابراین ضمن مروری بر ادبیات موضوع، تاریخچه حمل و نقل و شبکه‌های حمل و نقل پستی بحث و بررسی می‌شوند و بر اساس روش تحقیق و متدولوژی موضوع، نتایج تحقیق به‌صورت یک مدل ریاضی چند سطحی همراه با پیشنهادهای مربوط به آن ارائه خواهد شد.

خلاصه ماشینی: "7- مدل تعیین K تا کوتاهترین مسیر[1] در مدلسازی شبکه حمل و نقل که از چند نوع وسیله برای انتقال استفاده می‌شود، این مدل، مبنای کار برای برداشتن قدمهای بعدی است و نتیجه نهایی به قابلیتهای آن بسیار حساس می‌باشد. multi-level با توجه به این گزارش، مدیریت می‌تواند بوضوح مراکز ثقل (بالاترین درصد بار ترافیک در شبکه حمل و نقل) را در یک شبکه بهینه مشاهده کرده و برای تصمیم استراتژیک استفاده کند؛ 6- طراحی و اجرای مکانیزه سیستم یکپارچه مدلسازی و بهینه سازی؛ 7- طراحی و اجرای مکانیزه تهیه گزارشهای لازم برای شبکه حمل و نقل پست؛ 8- از ویژگیهای سیستم قابل طراحی با استفاده از شماره خطوط پستی برای سهولت امر مبادله در مراکز پستی می‌توان به نکات زیر اشاره کرد: الف) ساعت حرکت وسیله نقلیه را به صورت یک محدودیت می‌توان وارد سیستم کرد؛ ب) حمل و نقل را می‌توان برای یک دوره چند ساعته که به‌وسیله مدیریت ارائه می‌شود، انجام داد؛ ج) اطلاعاتی که در گزارشهای خروجی سیستم ظاهر می‌شود، باید برای کارشناسان پست آشنا باشد تا دچار مشکل نشوند. 9-4- اجرای آزمایشی همان‌طوری‌که در مراحل سه‌گانه مذکور عنوان شد، اجرای بسته نرم افزاری سیستم اطلاعاتی شبکه حمل و نقل پست[1] شامل مراحل ذیل می‌باشد: 1- ورود اطلاعات مورد نظر در شبکه براساس نوع وسیله نقلیه؛ 2- ورود اطلاعات مورد نظر در شبکه بر اساس زمان مصرف شده؛ 3- تعیین کوتاهترین مسیر از نظر زمان صرف شده براساس نرم‌افزار تهیه شده در قالب C++ (کمترین زمان)؛ 4- تعیین کوتاهترین مسیر (path) ؛ 5- بررسی خروجی مدل اول؛ 6- تعیین خروجی مدل اول به‌عنوان ورودی مدل دوم؛ 7- تخصیص مرسوله به مسیرهای بهینه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.