Skip to main content
فهرست مقالات

رقابت یا رفاقت در کلاس درس

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1380 - شماره 63 (18 صفحه - از 139 تا 156)

کلیدواژه ها : رقابت ،یادگیری مشارکتی ،دانش‌آموز ،رفاقت

کلید واژه های ماشینی : رفاقت در کلاس درس ،یادگیری مشارکتی ،کلاس درس ،رفاقت ،رویکرد یادگیری مشارکتی ،روش یادگیری مشارکتی ،شاگردان ،یادگیری مشارکتی در کلاس ،رقابت در میان شاگردان ،احساس مسئولیت ،روش یادگیری ،ایجاد رقابت ،توجه به قابلیت‌های ،استفاده از رویکرد یادگیری ،افزایش موفقیت تحصیلی ،شاگردان کلاس ،No ،برنده شدن ،شاگرد رقابت ،دوستی و رفاقت ،فرد تشویق ،حس مسئولیت ،تقویت می‌شود ،اعضای گروه ،همهء شاگردان ،قبال یادگیری ،رفتار دانش‌آموزان ،تحصیلی دانش‌آموزان ،افراد گروه ،برابر یادگیری

مقاله،حاضر،با بررسی جوانب مختلف«رقابت»،ضرورت ایجاد«رفاقت»در کلاس درس را مورد تأکید قرار می‌دهد.ایجاد رقابت در میان دانش‌آموزان و مقایسهء آنها با یکدیگر موجب حسادت،احساس حقارت،تضعیف عزت‌نفس،و شوق یادگیری‌ می‌شود:زمانی که این نوع رقابت با تشویق و پاداش توأم گردد،آثار منفی آن به مراتب‌ بیشتر می‌شود.برای اینکه فراگیران با توجه به قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود رشد کنند و یادگیری در محیطی انسانی صورت گیرد،باید رقابت بیرونی به رقابت درونی و رفاقت‌ تبدیل شود.بررسی‌ها نشان می‌دهد که رویکرد یادگیری مشارکتی در این زمینه مؤثر بوده‌ است؛کار گروهی،همفکری و مشورت دانش‌آموزان با یکدیگر،ارتباط نزدیک معلم با شاگردان و راهنمایی آنان،و احساس مسئولیت فردی و گروهی از مشخصه‌های مهم‌ یادگیری مشارکتی هستند.این امر علاوه بر تقویت روابط عاطفی،رشد مهارت‌های‌ کلامی،ارتباطی و فکری،در پرورش حس مسئولیت اجتماعی،افزایش موفقیت‌ تحصیلی و عزت‌نفس شاگردان تأثیر بسزایی دارد.اجرای این رویکرد،مستلزم همکاری‌ خانه با مدرسه،توانایی معلم در ادارهء کلاس،برنامه‌ریزی دقیق و تناسب عناصر نظام‌ آموزشی با یکدیگر است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.