Objective: This study examines the effectiveness of tree educational-therapeutic model based on phonological processing model on reading speed and accuracy of dyslexic children.
Method: The sample included 30 dyslexic students from Urmia elementary schools. Subjects were randomly assigned to 3 groups. Phonological awareness measures، rapid automatized naming test and phonological working memory test were administered as the pretest and posttest. t-student test and ANOVA were used to data analysis.
Results: The results showed that there was a significance difference between the effectiveness of tree educational-therapeutic model based on phonological processing model on reading speed and accuracy (p<0/01).
Conclusions: Therapeutic model based on phonological processing model could improve speed and accuracy of reading in children.
خلاصه ماشینی:
مقایسه نتایج سه گروه با هم حاکی از این است که روش آموزشی- اصلاحی مبتنی بر مؤلفه نامیدن سریع از دو روش دیگر بر بهبود سرعت خواندن متن تأثیرگذارتر است (p>0/01) .
براساس نتایج حاصل از آزمون t همبسته در جدول بالا،مشخص است که سطح معناداری همهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از آزمون t همبسته مندرج در جدول 2،نشان دهندهء وجود تفاوت معنادار بین میانگین پیشآزمون و پسآزمون خطاها و زمان نامیدن است؛ لذا میتوان گفت روش آموزشی-اصلاحی مبتنی بر مؤلفه نامیدن سریع بر کاهش زمان و خطای نامیدن مؤثر بوده است؛همچنین سطح معناداری t بهدست آمده برای خطای خواندن واژه و متن بهطور جداگانه و مجموع خطاهای واژه و متنی که در پسآزمون به آزمودنیها داده شد،از 0/10 کمتر است و میانگین پسآزمون از پیشآزمون نیز همین شرایط را دارد؛بر این اساس با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت این روش در کاهش خطای خواندن مؤثر بوده است.
نتایج حاصل نشان دادند که هر سه روش آموزشی-اصلاحی مبتنی بر مدل پردازش واجشناختی یعنی آگاهی واجشناختی،نامیدن سریع خودکار و حافظه فعال واجشناختی بر بهبود سرعت و صحت خواندن،تأثیرگذار بوده است.
یافتههای پژوهش حاضر،همسو با نتایج پژوهشهای،لگان و همکاران(9002)،لیسک و هنکلیف(7002)،راک و همکاران(7002)و اکپابوردا (3002)است و نشان میدهد که هر سه روش آموزشی-اصلاحی یهنی آگاهی واجشناختی،نامیدن سریع خودکار و حافظه فعال واجشناختی که مبتنی بر مدل پردازش واجشناختی هستند،بر روانخوانی (بالا بردن سرعت خواندن)و بهبود صحت خواندن (کاهش خطاهای خواندن)تأثیرگذارند.