چکیده:
امروزه یک اجماع جهانی در این باره وجود دارد که چنانچه به همه قابلیتهای صنعت گردشگری و به ویژه گردشگری شهری توجه شود، می تواند به عنوان یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب گردد. موفقیت در این امر، مستلزم توجه به فرآیندهای ایجاد ارزش و جذابیت افزوده در جاذبههای گردشگری است و یکی از تاثیرگذارترین آنها نورپردازی است. از این روی، در این پژوهش به نقش نورپردازی بر توسعه گردشگری شهر اصفهان پرداخته شده است. روش این پژوهش، توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است و در تحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده شده است. یافتهها ی پژوهش حاکی از آن است که چنانچه نسبت به نورپردازی-نه به عنوان یک فعالیت تزیینی و جنبی، بلکه به عنوان یک راه کار مؤثر در معماری مجدد شهر ها به هنگام شب- رویکردی علمی و برنامه ریزی شده اتخاذ گردد، می تواند ضمن بهبود کیفیت زندگی شهری، نقش مهمی در افزایش جذابیت، زمان فعالیت و امنیت شهری برای گردشگران وبه تبع آن توسعه گردشگری شهری را نیز به همراه داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"نور کم، پردازش نوری نامناسب جزئیات و تزیینات داخلی، رعایت نکردن ضوابط دخل و تصرف در بناهای تاریخی و عدم رعایت اصول زیبایی شناسانه را میتوان از جمله نقایص نورپردازی انجام شده در این بنا بر شمرد، اما با این حال از تحلیل آماری مجموع نظرهای گردشگران در رابطه با این بنا که در زیر به آنها اشاره خواهد شد، چنین بر میآید که نورپردازی عالی قاپو فارغ از نواقص آن موجب جذابیت بنا گردیده است.
919 1 مأخذ: نگارندگان 3-2- نتایج بررسیها در قالب پاسخ به سئوالهای مطرح شده در پرسشنامه دربارۀ نورپردازی شهری، گردشگران به بیان دیدگاههای خود پرداختهاند که جمعبندی نظرهای آنها به شرح جداول شماره5، 6 و7 است: پرسش اول: آیا نورپردازی شهری میتواند در افزایش آسایش و امنیت گردشگران شهری در هنگام شب مؤثر باشد؟ جدول شماره 5- آمار توصیفی، تاثیر نور پردازی بر افزایش آسایش و امنیت فراوانی درصد درصد تجمعی خیلی کم 0 0 0 کم 1 0.
از این روی و با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که چنانچه نسبت به نورپردازی، نه به عنوان یک فعالیت تزیینی و جنبی، بلکه به عنوان راهکاری موثر در معماری مجدد شهر ها به هنگام شب، رویکردی علمی و برنامه ریزی شده اتخاذ گردد، می تواند ضمن بهبود کیفیت زندگی شهری، توسعة گردشگری شهری را نیز به همراه داشته باشد.
Raswill, Rager (1379), Tourism management, principls, strategies and effectcts, Interpreter: Arabi, Mohammad, And eizadi, dawood, cultural research office, second print."