چکیده:
مغایرت دارد و به صورت نامناسبی سازماندهی نشده است. در این مقاله به ارزیابی سهام عدالت از جنبه تحقق اهداف مندرج در سیاستهای کلی اصل (44)قانون اساسی،قانون مربوط و عملکرد سازمان خصوصیسازی در این باره پرداخته شده است.از جمله اهداف اصلی سیاستهای ابلاغی اصل(44)قانون اساسی میتوان به رشد اقتصادی،گسترش مالکیت عمومی و فقرزدایی،نیل به عدالت اجتماعی،کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی،افزایش سطح عمومی اشتغال،تشویش اقشار مردم به پسانداز و سرمایهگذاری و بهبودی درآمد خانوارها اشاره کرد.توزیع سهام عدالت براساس نامه مقام معظم رهبری خطاب به رئیس جمهوری،بخشی از سیاستهای ابلاغی است و با این شرط مجاز شمرده شده است که اجرای این طرح موجب افزایش یا تدوام تصدیگریهای دولت در شرکتهای مشمول واگذاری نشود.برای تحقق این امر موادی،در قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل(44)قانون اساسی گنجانده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد اهداف فقرزدایی،کاهش فاصله طبقاتی،افزایش کارایی و کاهش تصدیگری دولت با اجرای طرح توزیع سهام عدالت آنچنانکه مورد توجه سیاستهای ابلاغی بوده،محقق نشده است.همچنین فرایند قیمتگذاری سهام و شناسایی و اعطای سهام به مشمولان طرح نیز در مواردی با اهداف مندرج در سیاستهای ابلاغی
The assessment of Justice Shares in terms of the achievement of included objectives in General Policies of Article (44) of the constitution, the relevant law and the performance of privatization organization have been discussed in this paper. The main objectives of these policies are as follows: economic growth, the expansion of public ownership and poverty eradication, the achievement of social justice, the reduction of financial burden and public administration in economic activities, the improvement of public employment, and the encouragement of the public in saving and investment and the improvement of familie's incomes. Distribution of Justice Shares is based on the letter of Iranian Supreme Leader to the President and it is known as a part of these policies. And it is authorized provided that the implementation of this plan prevents from more intervention the state in abandoned firms. To achieve the objective, some articles have been included in the amendment of articles of the 4th economic, social and cultural development plan Act of Islamic republic of Iran and the implementation of general policies of the constitution. Results show that poverty eradication, the reduction of gap class, efficiency increase and the reduction of the state's invention objectives couldnt have been achieved by the implementation of the distribution of Justice Shares Plan as included in these policies. Also the process of pricing Justice Shares, the recognition of Justice Shares, and granting it to the qualified is inconsistent with some of the mentioned objectives of general policies of Article (44) and they have not been organized appropriately.
خلاصه ماشینی:
کلیدواژهها: سهام عدالت؛اصل(44)؛سیاستهای کلی؛فقرزدایی؛تصدیگری؛ شرکتهای سرمایهگذاری استانی طبقهبندی :JEL P21 ، P27 مقدمه طرح توزیع سهام عدالت را میتوان یکی از برنامههای اقتصادی-اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی ایران قلمداد کرد که طی آن به تغییر مالکیت و مدیریت شرکتهای دولتی توجه شده است و ابلاغ سیاستهای کلی اصل(44)قانون اساسی از طرف مقام معظم رهبری که نویدبخش انقلاب یا جهش اقتصادی لقب گرفته،در حقیقت اصلاح ساختار نظام اقتصادی کشور و تعیین نقش و وظایف دولت و توانمندسازی بخشهای تعاونی و خصوصی را هدف قرار داده است.
در این مقاله به ارزیابی طرح توزیع سهام عدالت از جنبه تحققپذیری اهداف آن با توجه به آنچه در عمل و اجرای آن شاهد هستیم،همچنین اهداف مندرج در سیاستهای کلی اصل(44)قانون اساسی و نیز قانون جدید«اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل(44)قانون اساسی»،مصوب 6831/11/8 مجلس شورای اسلامیپرداخته میشود که در تاریخ 7831/4/13 به دولت ابلاغ شده است.
سؤال مهمی که در اینجا مطرح است اینکه آیا اجرای طرح توزیع سهام عدالت،اهداف مندرج در سیاستهای کلی اصل(44)قانون اساسی،به ویژه فقرزدایی و کاهش فاصله طبقاتی،کاهش تصدیگریهای دولت و قیمتگذاری صحیح شرکتهای دولتی برمبنای سیاستهای ابلاغی را محقق میسازد؟ بررسی عملکرد اجرای این طرح نشان داد که از جنبه توزیع ثروتها در جامعه بین اقشار کمدرآمد و با درآمد متوسط(6 دهک اول درآمدی)مثبت ارزیابی میشود چون در صورت اجرای صحیح میتواند با افزایش ثروت خانوارهای گروه هدف،در بلندمدت رفاه آنها را افزایش و در نتیجه یکی از اهداف طرح را که همان فقرزدایی یا کاهش فاصله طبقاتی است تا حدودی حاصل شود.