چکیده:
در این مقاله سعی گردیده است که ارتباط بودجه با هریک از عناصر ساختار سازمانی از جمله تقسیم کار،سلسلهمراتب سازمانی،اختیار و مسئولیت،تمرکز و یا عدم تمرکز سازمانی، وسعت ساختار سازمانی،ترکیب صف و ستاد مورد بررسی قرار گیرد و نوع ارتباط و ابعاد اثر آن تشریح گردد. این مقاله قسمتی از سلسله نوشتاری است تحت عنوان"نقش بودجه در مدیریت"که بخش اول آن در زمینه ارتباط بودجهبندی با برنامهریزی در شماره 7 همین مجله انتشار یافت.امید است بحث ارتباط بودجه با سایر وظایف مدیریت در شمارههای آتی مطرح شود.
خلاصه ماشینی:
"ارتباط بودجه و سازماندهی نوشته:داود مدنی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی چکیده در این مقاله سعی گردیده است که ارتباط بودجه با هریک از عناصر ساختار سازمانی از جمله تقسیم کار،سلسلهمراتب سازمانی،اختیار و مسئولیت،تمرکز و یا عدم تمرکز سازمانی، وسعت ساختار سازمانی،ترکیب صف و ستاد مورد بررسی قرار گیرد و نوع ارتباط و ابعاد اثر آن تشریح گردد.
*ارتباط بودجه و سازماندهی: سازماندهی عبارت است از فرآیند تقسیم کار و طبقهبندی فعالیتها در قالب واحدها و پستهای سازمانی،تعریف مسئولیتها و تفویض اختیارات به منظور هماهنگ کردن روابط بین افراد و گروهها و تنظیم منابع مادی و انسانی در یک ساختار معنیدار.
5-اثر بودجه در وسعت ساختار سازمانی تعداد و حجم عملیات پیشبینی شده در بودجه و همچنین میزان اعتبارات مصوب در فصل هزینههای پرسنلی،اندازه سازمان،تعداد واحدها و ضرورت افزایش یا کاهش پستهای سازمانی را تعیین میکند.
در صورتی که برخی از ضوابط تشکیلاتی ناظر بر نسبتهای ترکیب صف و ستاد (مانند"مجموع پستهای ستادی و پشتیبانی سازمان نباید از یک سوم مجموع پستهای اجرائی تجاوز کند"5)در سیاستهای بودجهای منظور و در تهیه و تنظیم بودجه ملحوظ شده باشد ناگزیر،اجرای بودجه ملازم با تجدید سازماندهی و رعایت نسبتهای مورد نظر خواهد بود.
ابعاد این اثر را میتوان به شرح زیر بیان کرد: (*)بودجه اسمی فهرستی از اعتبارات پرسنلی است که برحسب تعداد پستهای سازمانی و افراد شاغل در هریک از آنها تفکیک و طبقهبندی شده و منظور از آن کنترل اعتبارات پرسنلی و جلوگیری از استخدامهای بدون مجوز میباشد."