چکیده:
در دنیای پیشرفته و پیچیدهء امروز جامعهء ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند افراد هوشمند و خلاق است.در این رابطه معلمان وظیفه دارند،با به کارگیری روشهای تدریس فعال شرایط لازم را برای پرورش و ایجاد فکر خلاق و رشد تواناییهای دانش آموزان فراهم آورند.پژوهش حاضر نیز به بررسی تأثیر آموزش با روش بحث گروهی بر روی خلاقیت دانش آموزان سال دوم راهنمایی در درست اجتماعی میپردازد.در این روش تنها معلم گویندهء مطالب نیست،دانش آموزان نیز در جریان آموزش فعالاند و بین معلم و دانش آموزان تعامل برقرار است.این پژوهش از نوع شبه تجربی است و بر روی نمونهء 145 نفری در گروههای آزمایش و گواه پسر و دختر با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است.در این پژوهش متغیرهای مزاحم نظیر نمونهء خلاقیت در پیش آزمون،هوش،شغل پدر و تحصیلات مادر همبستگی معناداری با پس آزمون خلاقیت داشتند که در تحلیل کواریانس بررسی گردیدند و گروهها معادلسازی شدند.ابتدا برای سنجش تأثیر متغیر مستقل(روش تدریس بحث گروهی)بر متغیر وابسته(خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان)،طرح درس در هشت جلسه بر اساس روش بحث گروهی تدوین شد و در اختیار مجریان طرح قرار گرفت.گروههای آزمایش به مدت دو ماه و نیم متغیر مستقل را دریافت کردند و آموزش در گروههای گواه به روشهای معمولی(سخنرانی)صورت گرفت.سپس آزمون خلاقیت و پیشرفت تحصیلی به گروههای آزمایش و گواه داده شد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش(بحث گروهی)و گروه گوا(سخنرانی)از نظر خلاقیت دیده شد.(0-P).یعنی آموزش با روش بحث گروهی تأثیر معناداری بر خلاقیت دانش آموزان داشته و نمرات خلاقیت گروه آزمایش به طور معناداری بیش از نمرات خلاقیت گروه گواه گردیده است.یافتهها نیز نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات خلاقیت دختران و پسران وجود داشته و تأثیر بحث گروهی در نمرات خلاقیت پسران به طور معناداری بیش از این تأثیر در دختران بوده است(025/0-P). همچنین بر اساس نتایج این پژوهش تفاوت معنادار بین گروه آزمایش (بحث گروهی)و گروه گواه(سخنرانی)از نظر پیشرفت تحصیلی دیده شد که نشان دهندهء این است که آموزش با روش بحث گروهی بر روی یادگیری دانش آموزان ن0سبت به روش سخنرانی برتری داشته است.
خلاصه ماشینی:
"دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) شمارهء پنجم و ششم-بهار و تابستان 1384 صص 58-45تأثیر روش تدریس بحث گروهی بر خلاقیت دانش آموزان سال دوم مدارس راهنمایی ناحیهء 3 اصفهان در درس علوم اجتماعی احمد علی فروغی1-پروانه مشکلانی2چکیده در دنیای پیشرفته و پیچیدهء امروز جامعهء ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند افراد هوشمند و خلاق است.
همچنین بر اساس نتایج این پژوهش تفاوت معنادار بین گروه آزمایش (بحث گروهی)و گروه گواه(سخنرانی)از نظر پیشرفت تحصیلی دیده شد که نشان دهندهء این است که آموزش با روش بحث گروهی بر روی یادگیری دانش آموزان ن0سبت به روش سخنرانی برتری داشته است.
پژوهش حاضر نیز با در نظر گرفتن اینکه روشهای بحثی و گروهی از جمله روشهای تدریس فعال است که میتواند شرایط لازم را برای ایجاد فکر خلاق و رشد تواناییهای ذاتی دانش آموزان فراهم آورد،انجام شده است.
بنابراین ضروری است معلمان به اهمیت روشهای تدریس فعال(از جمله روشهای بحثی و گروهی)و نقش مطلوب و مؤثر آن در فرایند یادگیری و آموزش توجه خاصی نمایند و با ایجاد شرایط مساعد زمینهء تقویت و توسعهء خلاقیت را فراهم آورند تا افراد به گونهای خلاق تربیت شوند تا بتوانند بر فناوری جدید احاطه داشته در برابر همهء لجام گسیختگیهای فرهنگی مقاوم باشند،قادر باشند جوامع صنعتی را اداره کنند، بتوانند موقعیتهای نا آشنا را تجزیه و تحلیل کنند و برای مسائل جدید راه حلهایی بیابند و فشارهای روحی را که به سبب زندگی روزانه و امور غیر منتظره پیش میآید از بین ببرند (آرمند،1375،ص 8)."