چکیده:
دارای شدیدترین مجازاتها است که من جمله آنها سوزاندن در آتش میباشد ولی در اسلام مجازات سوزاندن جایگاهی ندارد و جهت حفظ آبروی مسلمانان شرایط سختی برای اثبات این جرم قرار داده شده است.در متون یهود مجازات سرقت از اهمیت چندانی برخوردار نیست و مجازات آن،تنها پرداخت غرامت است در حالی که در اسلام تا حدی به این مسأله اهمیت داده شده که پس از محرز شدن شرایط(که آن هم به سختی محرز میشود)حد آن قطع دست مجرم میباشد. با توجه به مقایسه و ذکر تفاوتهای مجازاتها در دو دین یهود و اسلام در این سه جرم به این هدف و نتیجه میرسیم که دین مقدس اسلام افراط آیین یهود را به اعتدال و میانهروی بازآورد و نگارندهی مقاله در حد توان خود چهره ضد خشونت اسلام را به اثبات میرساند قتل،زنا،سرقت،سه نوع تجاوز و ستم است که در قوانین کیفری یهود و اسلام،جرم است و دارای مجازات میباشد.روند این مقاله به این صورت است که سه جرم قتل،زنا و سرقت از کتاب مقدس یهودیان که تورات و تفسیرهای آن میباشد اخراج گردیده و توضیحات لازم در مورد این سه جرم از همین متون داده شده و همچنین سه جرم قتل،زنا،سرقت در دین اسلام از قرآن کریم و سنت استخراج گردیده و توضیحات لازم ارائه شده است،که نکتههای مشترک و اختلافی استخراج گردیده و سپس به مقایسهی آنها و نتیجهگیری پرداخته شد؛که بر اساس تحلیل و استدلال عقلی که بر پایه مطالعات کتابخانهای انجام شد نکتههای زیر قابل توجه میباشد: در متون یهود مجازات قتل،قصاص میباشد و چیزی به عنوان دیه وجود ندارد به جز در یک مورد.اما در دین اسلام قصاص در مواردی قابل تبدیل به دیه میباشد و حتی در مواردی قاتل مورد عفو واقع میشود.در متون یهود زنا
خلاصه ماشینی:
"(سلیمانی،عدالت کیفری در آئین یهود542/) قوم یهود غالبا حیوانات را میدزدیدند اما فرمان هشتم در ده فرمان تورات بطور عموم از دزدی کردن نهی مینماید و حکمی که در شرع برای دزد وارد است(مستر هاکس283/)این بود که اگر کسی گاوی یا گوسفندی بدزدد و آن را بکشد یا فروشد به عوض گاو،پنج گاو و به عوض گوسفند،چهار گوسفند بدهد(حبیب لوی،احکام و مقررات حضرت موسی(ع)211/)و اگر دزد را چیزی نبود که رد نماید میبایست خود شخص او را فروخته قیمتش را در عوض مال مسروقه به صاحب مال رد کنند و گاهی از اوقات هفت مقابل هم میبایست بدهد اگرچه تمامی مایملکش هم از دست برود،موسی در خصوص چیزهایی که دزدیده شده و یا غضبا گرفته شده فرمود که خمس آنرا بر قیمتش افزوده به صاحبش رد نمایند و امکان دارد که حکم مرقوم بحسب تغییر اوقات تغییر مییافت.
(ج 394/2) با توجه به آیهی 93 از سورهی مائده؛این سؤال به ذهن میرسد که آیا به وسیلهی توبه،تنها گناه او بخشوده میشود و یا اینکه حد سرقت(بریدن دست)نیز ساقط خواهد شد؟ صاحب جواهر میفرماید:چنانچه سارق پیش از ثبوت جرمش نزد حاکم،توبه نماید بدون هیچ اختلافی،حد قطع از او ساقط میشود گرچه نسبت به مال مسروق ضامن است بر این حکم ادعای اجماع شده و روایتی به صورت صریح در سقوط حد وارد شده و از آن جمله خبر صحیح عبد الله بن سنان از امام صادق(ع)که فرمودند:وقتی که سارق پیش خود توبهکار به سوی خداوند گردید،مال مسروق به صاحبش رد میشود و کیفر قطع ندارد."