چکیده:
در این نوشتار به بررسی مفهوم تقیه تفاوت آن با دروغ، نفاق توریه و معاریض پرداخته شده است و سعی شده است شبهاتی را که در باب تقیه در لابلای بعضی از نوشتارها آمده بررسی وجواب داده شود. البته به دلیل اهمیت بحث، فرق تقیه را با نفاق بیشتر توضیح داده و نیز به وجود تقیه در منابع غیر اسلامی از قبیل تورات و انجیل اشاره گردیده و علت تاکید امامان شیعه را بر مساله تقلید گوشزد نموده ایم. با توجه به منابع روایی و دینی و حکم عقل به تقدیم اهم بر مهم، تقیه را بر پنج قسم واجب، حرام، مستحب، مباح و مکروه نموده ایم که توجه بر این دو مطلب یعنی منابع روایی دینی و حکم عقل می تواند راهگشای ما در تشخیص جواز یا عدم جواز تقیه باشد تا بدینوسیله با تقیه در غیر موارد لزوم آن دچار آسیب نشویم.
خلاصه ماشینی:
"متأسفانه بعضی از فرق و مذاهب اسلامی و غیراسلامی تقیه را نوعی نفاق یا دروغ یاضعف و زبونی دانسته و آن را ساختۀ شیعیان خواندهاند1ما در ضمن این مقاله،به بررسیمعنای لغوی و اصطلاحی تقیه از منظر عامه و خاصه و اشاره به فرق تقیه با دروغ،توریه ونفاق،خواهیم پرداخت و در عین حال معتقدیم که تقیه یکی از بهترین و ضروریترینروشهایی است که در جهت حفظ عقیده افراد و گروهها و زندگی مسالمتآمیز افرادبشر خصوصا ملل و مذاهب اسلامی،تشریع شده است و برخلاف آنچه تصور شده نه تنها(1)-به عنوان نمونه میتوان به کتابهای ذیل مراجعه نمود-احسان،الهی ظهیر-الشیعه و التشیع 79،84-ابراهیم سلیمان الجبهان،تبدیل الظلام 483-مال الله محمد،الشیعه و تحریف القرآن:35 و 36-القصیمی،الصراع بین الاسلام و الوثنیه،ص 458 و 459-عبد الستار التونسی محمد،بطلان عقائد الشیعه،52،72،78 و 79.
تیجهگیری: با توجه به بررسی مفهوم عام و خاص تقیه و فرق آن با دروغ،توریه و معاریض و نقلسخنان دانشمندان عامه و خاصه پیرامون تعریف و تفسیر تقیه روشن شد که تقیه یکی ازراهکارهای بسیار مفید و مؤثر در جهت پیشبرد و اهداف مقدس انسانی و الهی در شرایطخاصی بوده و هست و قرآن و روایات نیز این مطلب را گواهی میدهند و نه تنها امامیهبلکه علمای غیر امامیه نیز در لابلای بحثهای فقهی و کلامی و تفسیری خود مثل باباکراه،اضطرار،قاعده عسر و حرج و غیره و تفسیر آیات مربوط به تفسیر و اکراه و اضطرارو..."