چکیده:
تازهترین نظریه در رویکرد(شناختی-اجتماعی)هدف در پیشرفت،سه گونه هدفگرایی را مطرح نمودهاند که عبارتند از:تبحری؛عملکردی و پرهیز از شکست.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه انواع هدفگرایی با ابعاد مختلف خود تنظیمی(فراشناخت،شناخت وانگیزش)در دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی انجام پذیرفت.گروه نمونه پژوهش حاضر،229 دانشجوی دختر و پسر از دانشکدههای مهندسی،علوم پایه،علوم تربیتی و علومانسانی دانشگاه شیراز بودند و پرسش نامههای"جهت گیری هدف تحصیلی"و خود تنظیمی بر روی آنها اجرا شد.به منظور تعیین روایی از روش تحلیل عامل و برای تعیین پایایی از ضریب پایانی آلف کرونباخ استفاده شد.نتایج حاکی از روایی و پایایی مطلوب پرسش نامههای یاد شده بود. ضرایب استاندارد رگرسیون نشان داد که هدف گرایی تبحری،ابعاد فراشناخت و شناخت را،به گونه مثبت و بعدانگیزش را به صورت منفی پیشبینی میکند.هدف گرایی عملکردی،تنها در بعد انگیزش نقش پیشبین داشت.هدف پرهیز از شکست در تمامی ابعاد پیشبینی کننده منفی بود. نقش رشته تحصیلی به عنوان متغیر تعدیلگر مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها نشان داد که الگوی پیشبینی تحت تأثیر رشته تحصیلی است.
خلاصه ماشینی:
"رگرسیون همزمان انواع هدف گرایی با ابعاد و نمره کل خود تنظیمی در کل گروه نمونه (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای آوردهشده در جدول 4،نشان از آن دارد که در ابعاد فراشناخت و شناخت،در مجموع گروه هدف گرایی تبحر از قدرت پیشبینی معنیدارتر و بالاتری نسبت به اهداف دیگر برخوردار است.
رگرسیون انواع هدف گرایی با ابعاد و نمره کل خود تنظیمی در رشته علومانسانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاهی به جداول(9 تا 21)مشخص میکند که در تمامی رشتهها هدف گرایی تبحر در ارتباط با خود تنظیمی از قدرت پیش بینی معنیداری برخوردار بوده است؛اما در جدول شمارهء 31 این نکته جالب توجه است که در رشته علوم انسانی هدف گرایی عملکرد،در مقایسه با هدف گرایی تبحر،پیشبینی کننده قویتری برای نمرهء کل خود تنظیمی بوده است همچنین برخلاف رشتههای مهندسی و علوم تربیتی در این رشته شکست پرهیزی از قدرت پیشبینی معنیداری در بعدانگیزش و مجموع نمرهء خود تنظیمی برخوردار بوده است.
در مقابل در گروه علومانسانی ظاهرا ماهیت دروس و دشواری نسبی آنها به گونهای بود که فشار روانی کمتری بر دانشجویان داشته و امکان رقابت را فراهم میآورده،در نتیجه این نوع هدف گرایی تأثیر مثبتی بر بکار گیری راهبردهای فراشناختی و همچنین مجموع خود تنظیمی داشته است.
یافتههای پژوهشی حاضر در مجموع حاکی از آن بود که در تمامی رشتهها،هدف گرایی تبحر با ابعاد خود تنظیمی ارتباط معنیداری داشته است؛اما در هدف گرایی عملکرد و شکست پرهیزی رشته علومانسانی و علوم پایه هم با یکدیگر و هم با سایر رشتهها الگویی متفاوت داشتهاند و در بخشهای قبل به آن اشاره شد."