چکیده:
به منظور بررسی نگرش دانشآموختگان رشتهء مدیریت و برنامهریزی دانشکده علوم تربیتی و روان ناسی دانشگاه شیراز،نسبت به اهمیت و فایده دروس ارائه شده،کلیه دانشآموختگان این رشته(شامل 165 نفر مرد و 60 نفر زن)که در فاصله زمانی تیر ماه 1373 تا تیر ماه 1377 دانشآموخته شده بودند،مورد مطالعه قرار گرفتند.برای تعیین میزان اهمیت و فایده دروس ارائه شده،کلیه دروس اصلی و تخصصی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی در دوازده مقوله تقسیمبندی شدند و دانشآموختگان در یک مقیاس پنجگزینهای میزان اهمیت و فایده هریک از دروس را،مشخص کردند. نتایج نشان داد که در دو بعد اهمیت و فایده،مقولهء دانش و مهارتهای مشاوره ای دارای بهترین رتبه نسبت به دیگر مقولهها بود و مقولههای دانش و مهارتهای روانشناختی و دانش و مهارتهای مدیریتی،در رتبههای بعدی قرار گرفتند.مقایسه نگرش دانشآموختگان مرد و زن در دو بعد اهمیت و فایده،مشخص کرد که در هردو بعد،در مقولههای دانش و مهارتهای مشاورهای و دانش و مهارتهای روانشناختی بین مردان و زنان تفاوت معنیدار وجود دارد.در مورد تأثیر جایگاه شغلی دانشآموختگان بر نگرش آنان،نسبت به اهمیت و فایده دروس ارائه شده،نتایج نشان داد که در هردو بعد یاد شده،میانگین نمرات مدیران در مقولهء دانش و مهارتهای مالی بهطور معنیداری بیش از گروههای دیگر است.همچنین همبستگی بین اهمیت دروس و فایدهء آنها در همهء مقولات مثبت و معنیدار بود.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(1):اهمیت دروس ارائه شده در مورد فایده دروس رشتهء مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز،دروس ارائه شده در دوازده مقوله دستهبندی شده بود که این مقولات باتوجه به اطلاعات جمعآوری شده،رتبهبندی شدند که بالاترین رتبه مربوط به مقولهء دانش و مهارتهای مشاورهای بود.
دانش و مهارتهای زبان انگلیسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(3):اهمیت و فایده دروس مقایسهء نگرش دانشآموختگان زن و مرد رشتهء مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز،پیرامون اهمیت مهارتهای آموخته شده نشان داد که تنها در مقولههای دانش و مهارتهای مشاورهای و دانش و مهارتهای روانشناختی تفاوت معن داری بین دوگروه مرد و زن وجود دارد.
جدول 7:خلاصه نتایج مقایسه نگرش مردان و زنان دانشآموخته در مقولههای اهمیت دروس ارائه شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسهء نگرش دانشآموختگان زن و مرد رشتهء مدیریت و برنامهریزی دانشگاه شیراز پیرامون فایده مهارتهای آموخته شده،نشان داد که تنها در مقولههای دانش و مهارتهای مشاورهای و دانش و مهارتهای روانشناختی تفاوت معنیداری بین دوگروه مرد و زن وجود دارد.
جدول 8:خلاصه نتایج مقایسه نگرش مردان و زنان دانشآموخته در مقولههای فایده دروس ارائه شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد تأثیر جایگاه شغلی دانشآموختگان شاغل بر نگرش آنها نسبت به اهمیت مهارتهای آموخته شده،سه گروه مدیران(شامل مدیران اداره و مدارس)،معاونان و معلمان(شامل معلمان،دبیران و مشاوران)در مقولههای دوازدهگانه اهمیت دروس با یکدیگر مقایسه شدند.
جدول 11:نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکطرفه جایگاه شغلی دانشآموختگان در مورد فایده مقوله دانش و مهارتهای مالی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون تعقیبی توکی درمورد این مقوله نیز اجرا گردید و مشخص کرد که تفاوت بین دوگروه مدیران و معلمان، معنیدار میباشد."