چکیده:
درس تفسیر موضوعی قرآن کریم جایگاه ممتازی میان دروس معارف اسلامی دارد. از اینرو با گذشت چهار سال از ارائه آن در دانشگاهها، بررسی اهداف مورد نظر این درس و وضعیت فعلی متون درسی آن ضروری است.این مقاله ضمن بررسی سرفصلهای درس تفسیر موضوعی قرآن و متون منتشر شده آن از سوی دانشگاه معارف اسلامی، به ارزیابی اجمالی آنها و راهکارهای ارتقا آن پرداخته است.ارائه تذکرات لازم در مقدمه کتاب، استفاده از ابزار کمک آموزشی، نگارش متن درسی تفسیر موضوعی به تفکیک رشتههای تحصیلی حداقل برای چهار گروه اصلی: علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی و هنر و یا رشتههای خاص و نیز آموزشهای غیرحضوری و مجازی از جمله راهکارهایی است که به ارتقاء متون درسی تفسیر میانجامد.
خلاصه ماشینی:
هدف اختصاصی درس تفسیر موضوعی قرآن کریم در متن مصوبه هدف از 2 واحد نظری درس تفسیر موضوعی قرآن کریم از مجموعه آشنایی با منابع اسلامی چنین آمده است: هدف: آشنایی با برخی مفاهیم زندگی ساز قرآن کریم در قالب نگرش موضوعی به نظر میرسد که مناسب بود در هدف یاد شده "آشنایی با کتاب آسمانی قرآن» نیز به صراحت ذکر میشد، همانگونه که عنوان آشنایی با منابع اسلامی اقتضا دارد و نیز در سرفصل دوم از سرفصل های مصوب این درس تصریح میکند: شاید ملاحظهای که باعث شده است «آشنایی با کتاب آسمانی قرآن» بهعنوان هدف درس تفسیر موضوعی قرآن ذکر نشود، این بوده است که مباحث مربوط به علوم قرآنی در تدوین متون درسی و ارائه درس پررنگ نشود و مباحث محتوایی و تفسیری را تحتالشعاع خود قرار ندهد از اینرو در درس تفسیر موضوعی نهجالبلاغه که چنین احتمالی در آن وجود نداشت، «آشنایی با نهجالبلاغه و درک آموزه های اساسی نهجالبلاغه با نگرش موضوعی» بهعنوان هدف ذکر و اعلام شده است.