چکیده:
پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی میزان همگونی عناصر اطلاعاتی شامل سرشناسه، عنوان، وضعیت نشر، مشخصات ظاهری، موضوع، ردهبندی و شناسه افزوده در ده حوزه دانش بشری درپیشینههای فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) و فهرستنویسی بعد از انتشار (فاپا) کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، به منظور شناخت میزان ناهمگونی در هریک از عناصراطلاعاتی مذکور و علل وجود آنها و سعی در ارائه راهکارهایی برای ایجاد همگونی بیشتر پرداخته است. روش/ رویکر پژوهش : روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتواست و برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی استفاده شده است . یافتهها : عناصر اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت و نتایجی به این شرح بهدست آمد: در ده حوزه دانش بشری بیشترین همگونی در عنصر اطلاعاتی سرشناسه با ۹/۹۸ درصد به حوزه تاریخ و جغرافیا تعلق دارد و بیشترین همگونی در عنصر اطلاعاتی عنوان با ۸۶/۷ درصد مربوط به حوزه تاریخ و جغرافیاست. بیشترین همگونی در عنصر اطلاعاتی وضعیت نشر با ۶۳/۱ درصد مربوط به حوزه علوم عملی و در مشخصات ظاهری با ۳۴/۵ درصد مربوط به حوزه دین است و در عنصر اطلاعاتی موضوع بیشترین همگونی با ۹۷/۳ درصد مربوط به حوزه علوم اجتماعی است . در عنصر اطلاعاتی ردهبندی بیشترین همگونی به حوزه علوم عملی با ۹۳/۴ درصد همگونی و در شناسه افزوده بیشترین همگونی با ۹۵/۶ درصد به حوزه فلسفه تعلق دارد. همچنین به طور میانگین همگونی در عنصر اطلاعاتی سرشناسه ۹۶/۲ درصد، در عنوان 79 درصد، در وضعیت نشر 53 درصد، در مشخصات ظاهری ۲۷/۲ درصد، در موضوع ۹۲/۸ درصد، در ردهبندی ۸۵/۳ درصد و در شناسه افزوده ۹۱/۳ درصد است. نتیجهگیری: بیشترین همگونی مربوط به عنصر اطلاعاتی سرشناسه و سپس بهترتیب موضوع، شناسه افزوده، ردهبندی، عنوان، وضعیت نشر و مشخصات ظاهری است و کمترین همگونی مربوط به عنصر اطلاعاتی مشخصات ظاهری میباشد.
خلاصه ماشینی:
مقایسه عناصر اطلاعاتی در پیشینه های ف سار (فیپا) و فهرستنویسی بعد از انتشار (فاپا) کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران چکیده شباهت و تفاوت ها محبوبه ربیعی | فهیمه باب الحوائجی هدف پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی میزان همگونی عناصر اطلاعاتی شامل سرشناسه ،عنوان وضعیت نشر مشخصات ظاهری موضوع رده بندی و شناسه افزوده در ده حوزه دانش بشری در پیشینه های فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) و فهرستنویسی بعد از انتشار (فاپا) کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به منظور شناخت میزان ناهمگونی در هر یک از عناصر اطلاعاتی مذکور و علل وجود آنها و سعی در ارائه راهکارهایی برای ایجاد همگونی بیشتر پرداخته استروش رویکرد پژوهش روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتواست و برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی استفاده شده است.
عزیزیان (۱۳۸۳) به بررسی همگونی عناصر اطلاعاتی در فهرستنویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی بین سالهای ۱۳۷۷ - ۱۳۸۰ پرداخته است طبق نتایج حاصل از این پژوهش به ترتیب موضوع رده بندی عنوان و سرشناسه بیشترین ناهمگونی را به خود اختصاص داده اند.
پرسش اساسی مطرح شده در این پژوهش این است که میزان همگونی عناصر اطلاعاتی شامل سرشناسه عنوان وضعیت نشر، مشخصات ظاهری ،موضوع، رده بندی، و شناسه افزوده در ده حوزه دانش بشری در پیشینههای فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) و فهرستنویسی بعد از انتشار (فاپا) چقدر است؟ روش پژوهش چون در این تحقیق به استقرا و بررسی اجزای یکایک عناصر جمعیتی مورد نظر می پردازیم ناگزیر از روش تحلیل محتوا استفاده شده .