چکیده:
بیش از سه دهه است که پژوهشگران در زمینه آموزش زبان به بررسی نقش راهبردهای فراگیری پرداخته اند. تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده است تلاشی است برای شناسایی راهبردهای مناسب و آموزش استفاده صحیح از آنها به فراگیران. در سال های اخیر توجه بیشتر محققان به بعد افزایش سطح آگاهی فراگیران از این راهبردها معطوف بوده است (اهرمن، لیور و آکسفورد، 2003؛ هسیا و آکسفورد 2002؛ نونان 2002؛ اوزمن، 2009). پژوهش حاضر به بررسی نقش آموزش و بازخورد صریح در ارتقای سطح آگاهی زبان آموزان ایرانی از راهبردهای فراگیری زبان و استفاده صحیح آنها می پردازد. در این پژوهش 42 زبان آموز با دانش زبانی تقریبا یکسان در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برخلاف زبان آموزان گروه کنترل که هیچگونه بازخوردی را پس از خواندن و درک مطلب متون دریافت نکردند، فراگیران در گروه آزمایش، مورد بازخورد صریح استفاده از راهبردهای فراگیری زبان قرار گرفتند. در این پژوهش زبان آموزان جوان و بزرگسال به منظور بررسی نقش سن در استفاده از راهبردهای فراگیری زبان و میزان تاثیر بازخورد صریح بررسی شدند. بررسی های آماری نشان داد که زبان آموزان ایرانی پس از دریافت بازخورد صریح استفاده از راهبردهای فراگیری، به صورت بهتری از این راهبردها استفاده کردند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ تفاوتی میان سن فراگیران و تاثیر بازخورد صریح وجود ندارد. بر اساس نتایج این پژوهش به معلمان زبان انگلیسی توصیه می شود که میزان آگاهی زبان آموزان را در هر سنی در زمینه استفاده راهبردهای فراگیری زبان ارتقا دهند زیرا این آگاهی سبب درگیر شدن هر چه بیشتر آنها در فرایند یادگیری زبان خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"(1) 1987,ztiwroH (2) 1997,nedruB& smalliW;1981,1975,nibuR;1991,1981,1978,kotsylaiB;1990,tomahC& yellaM'O (3) 1975,nretS;1975,nibuR;1978,la te,namiaN (4) 2002,sitteP (5) 1995,eednawuS بدیهی است که فراهم آوردن فرصت برای دانشآموزان در جهت استفاده ازراهبردهای فراگیری فقط در کلاسهایی امکانپذیر میباشد که به نقش ارتباط و تعامل میانمعلم و فراگیر و یا خود فراگیران توجه میشود.
پیشینهی موضوع تاکنون پژوهشهای بسیاری در مورد نقش بازخورد در بازده و برونداد فراگیران پس ازتصحیح جملات غلط آنها توسط معلم صورت گرفته است،اما فقط تعداد کمی از این پژوهشها به بررسی تاثیر این بازخوردها در استفاده از راهبردهای فراگیری پرداخته است.
نتایج آموزش راهبردها توسط نونان به این صورتگزارش شد: 1-فراگیران زبان را بیشتر به صورت ابزاری که بتوان از آن استفاده کرد میدیدند تا چیزیکه بتوان آن را یاد گرفت 2-فراگیران همانطور که به چگونگی یادگیری خود اهمیت میدادند شروع به تامل در موردمیزان یادگیری خود نیز کردند (7) 1995,ieynr?oD (8) 132-125:2002,drofxO (9) 143-133:2002,nanuN 3-آموزش راهبردهای فراگیر نه تنها سبب ترفیع میزان حساسیت بیشتری نسبت بهموقعیتهای برقراری ارتباط در خارج از کلاس و در واقع دانشگاه شد بلکه موجب تشویقفعالانه فراگیران به پیگیری اینگونه موقعیتها شد 4-فراگیران بیشتر از همیشه آماده مکالمه با خارجیها شدند 5-فراگیران شروع به کاوش در مورد علل اختلال در ارتباطات بین فرهنگی کردند 6-تمامی شروع به درخواست تمرین هرچه بیشتر از راهبردها در طول ترم تحصیلی کردند 8-فراگیران به ارزش کلاس زبان انگلیسی در یادگیری دروس خود پی بردند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)تحلیل دقیق آماری گروه کنترل در استفاده از راهبردهای فراگیری در آزمونخواندن و درک مفاهیم به صورت جداگانه در جدول 4 نشان داده شده است."